3 min leestijd
SNS Bank rapporteert over het eerste halfjaar 2016 een nettoresultaat van € 181 miljoen
De halfjaarcijfers over 2016 zijn donderdag 25 augustus gepresenteerd. SNS Bank boekte een nettowinst van € 181 miljoen.
Bankieren met de menselijke maat
- Mensgericht: verschillende banksector specifieke prijzen die
bijdroegen aan een algehele stijging van de klanttevredenheidsscores - Maatschappelijk: succesvolle start Hypotheek Looptijdservice
- Duurzaam: balans per eind juni 23% klimaatneutraal (ultimo 2015: 22%)
Commerciële ontwikkelingen
- SNS Bank verwelkomde 101.000 nieuwe klanten: netto groei van 30.000
- Forse stijging nieuwe hypotheekproductie naar € 1,5 miljard (+67%);
marktaandeel nieuwe particuliere hypotheken hoger op 4,8% (2015: 4,1%) - Particuliere hypotheekportefeuille vrijwel stabiel op € 45,0 miljard vergeleken met ultimo 2015
- Lichte stijging particuliere spaartegoeden naar € 37,7 miljard (+2%); stabiel marktaandeel van 10,8%
Financiële resultaten
- Nettowinst van € 181 miljoen (eerste halfjaar van 2015: € 244
miljoen), negatief beïnvloed door een omslag van € 59 miljoen netto in
ongerealiseerde resultaten op hypotheken en daaraan verbonden derivaten - Licht lagere nettowinst exclusief incidentele posten van € 193
miljoen (eerste halfjaar 2015: € 197 miljoen), voornamelijk als gevolg
van een lagere rentemarge en hogere operationele lasten, grotendeels
gecompenseerd door een vrijval van voorzieningen voor leningen - Verbeterde kredietkwaliteit particuliere hypotheekportefeuille; sterke daling hypotheken in achterstand
- Gecorrigeerd rendement op eigen vermogen van 11.5% (eerste halfjaar van 2015: 12.9%)
- Sterke Tier 1-kernkapitaalratio van 26,6% (ultimo 2015: 25,3%); leverage ratio: 4,8% (ultimo 2015: 4,7%)
Update strategie
- Strategie van SNS Bank gericht op waardecreatie voor alle stakeholders
- SNS Bank richt zich komende jaren op implementatie strategisch
plan: versterking maatschappelijke identiteit, verbetering
bedrijfsvoering door focus op eenvoud en efficiency en aanscherping
innovatiebeleid als slimme toepasser