Een misstand melden
Wil je een misstand melden en werk je, ga je werken of heb je gewerkt bij of voor de Volksbank? Op deze pagina lees je hoe je een melding kunt maken en hoe je in contact komt met een vertrouwenspersoon.
Hieronder vind je veelgestelde vragen en de algemene contactgegevens, investor relations en woordvoering van de Volksbank Daarnaast vind je meer informatie over ons inkoopbeleid en documenten met betrekking tot leveranciers. Heb je een vraag of opmerking over een product, rekening of klantgerelateerde zaken zoals bijvoorbeeld een BKR-inschrijving, hypotheekakte of bewindvoering? Neem dan contact op met een van onze merken: SNS, ASN Bank, RegioBank of BLG Wonen.
Croeselaan 1
3521 BJ Utrecht
Postbus 8444
3503 RK Utrecht
Croeselaan 1
3521 BJ Utrecht
Postbus 918
3500 AX Utrecht
Bezuidenhoutseweg 153
2594 AG Den Haag
Croeselaan 1
3521 BJ Utrecht
Postbus 918
3500 AX Utrecht
Poststraat 1
6135 KR Sittard
Postbus 10021
3505 AA Utrecht
Wie is de Volksbank?
De Volksbank is het moederbedrijf van SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen. Onze bankmerken hebben alle vier een andere focus maar delen dezelfde opvatting: bankzaken zijn in de eerste plaats menszaken.
'Beter voor elkaar' is onze belofte aan Nederland. Dit maken we waar door te bankieren met de menselijke maat en door in onze bedrijfsvoering van waarde te zijn voor de klant, de medewerker, de aandeelhouder én de maatschappij. Voor elkaar dus. Want bij ons draait het niet alleen om geld, maar ook om een beter Nederland. We heten niet voor niets de Volksbank.
Kan ik bij de Volksbank een rekening openen?
Ik ben klant en heb een vraag/klacht: bij wie kan ik terecht?
De Volksbank is een bank met oog voor de maatschappij. Wat betekent dat?
Wij geloven dat banken er niet zijn om zichzelf, hun klanten of hun aandeelhouders te verrijken, maar óók om de samenleving duurzamer, weerbaarder en leefbaarder te maken. Dat noemen we gedeelde waarde.
Samen met onze merken dragen we hieraan bij met gedeelde doelstellingen zoals een klimaatneutrale balans in 2030, bankbrede initiatieven zoals het niet inzetten van incassobureaus en financiële educatie projecten zoals Eurowijs, ons gratis lesprogramma dat kinderen op basisscholen al jong leert omgaan met geld.
Ik bankier bij een of meer van jullie bankmerken. Wat betekent het voor mij dat zij onderdeel zijn van de Volksbank?
De Volksbank bestaat al enige jaren, maar we treden pas sinds kort naar buiten omdat we het belangrijk vinden dat meer mensen weten waar wij als organisatie voor staan, namelijk dat je met je geldzaken wel degelijk kunt bijdragen aan een betere samenleving. Je kunt gewoon blijven bankieren waar je nu bankiert in de geruststelling dat jouw bank onderdeel is van een moederbedrijf met een sterk maatschappelijk profiel waar het niet alleen om geld draait, maar ook om een beter Nederland.
Hoe zit het met de Nederlandse Depositogarantie? Is mijn geld verzekerd tot € 100.000 per bank?
De garantie geldt per bank (in ons geval voor de Volksbank) voor de bij elkaar opgetelde tegoeden op de rekeningen bij SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen samen, dus in totaal is er een garantie van € 100.000. Bij een en/of rekening geldt de bescherming per persoon per bank, samen is er tot € 200.000 bescherming.
Ik ben klant bij de ASN Bank omdat dat een duurzame, kleine bank is. Kan ASN haar missie wel vasthouden als onderdeel van de Volksbank?
Jazeker, aan de missie van ASN Bank verandert niets. Sterker nog, ASN Bank is in het uitdragen van haar missie nog sterker omdat het binnen de Volksbank de aanvoerder is op het gebied van duurzaamheid. De Volksbank heeft het totale duurzame beleid van ASN Bank overgenomen en past dit ook toe. Zo heeft de Volksbank met alle bankmerken de doelstelling overgenomen om in 2030 een klimaatneutrale balans te hebben. Dat betekent dat alle investeringen per saldo CO2-neutraal moeten zijn in 2030.
Ik ben klant bij RegioBank omdat ik een bank dichtbij huis wil hebben. Blijft dat zo?
Jazeker, daarin verandert er niets. RegioBank heeft als missie om actief te zijn in de buurt. Dit past logisch in de maatschappelijke missie van de Volksbank. Bovendien bankiert u in de geruststelling dat uw bank onderdeel is van een sterk moederbedrijf. De Volksbank bestaat al enige jaren, maar we treden nu pas naar buiten omdat we het belangrijk vinden dat meer mensen weten waar wij als organisatie voor staan, namelijk dat je met je geldzaken wel degelijk kunt bijdragen aan een betere samenleving.
Gaat de Volksbank vestigingen van banken samenvoegen/sluiten?
RegioBank en SNS hebben allebei een eigen doelgroep en bedienen verschillende soorten klanten. Beide willen dicht bij hun klanten zijn en houden dus de eigen SNS winkels en RegioBank kantoren.
Ik hoor dat de Volksbank geen gebruik maakt van incassobureaus bij betalingsproblemen maar liever helpt, bijvoorbeeld met een budgetcoach. Kan ik daar ook gebruik van maken?
Bij de Volksbank draait het niet alleen om geld, maar ook om een beter Nederland. We helpen mensen met hun geldzaken, in goede- en in slechte tijden, dus ook als het even tegenzit. Daarom maken we liever zelf goede betaalafspraken met de klant. Wij rekenen hiervoor geen incassokosten en houden ook rekening met vaste lasten en schulden. Van daaruit zoeken we samen naar een oplossing. Een budgetcoach bijvoorbeeld zetten we in sommige gevallen in voor mensen met een betalingsachterstand op hun hypotheek. Wil je hier meer over weten en ben je klant bij SNS, ASN Bank of RegioBank, neem dan contact op met je adviseur of met de klantenservice.
Ik ben een starter. Ik hoor dat starters met BLG Wonen ook een woning kunnen kopen. Kom ik daar ook voor in aanmerking?
BLG Wonen streeft naar een eerlijkere woningmarkt, die voor iedereen toegankelijk is. Dus ook voor starters. Wij spannen ons daarvoor in en hebben daarom ook een stappenplan voor het kopen van een eerste huis. BLG wil maatwerk leveren zodat iedereen een passende woning kan krijgen. BLG spant zich ervoor in om meer mensen aan een woning te helpen. Initiatieven hiervoor zijn onder meer de huurverklaring en de perspectiefverklaring voor mensen met een flexibel contract.
Wil je een misstand melden en werk je, ga je werken of heb je gewerkt bij of voor de Volksbank? Op deze pagina lees je hoe je een melding kunt maken en hoe je in contact komt met een vertrouwenspersoon.