De Volksbank logo de volksbank

Financiële zorg

Financiële zorg

Bij de Volksbank vinden we het belangrijk om je te helpen op het moment dat het financieel even tegen zit. Juist nu in tijden van stijgende prijzen. Dit doen we door een luisterend oor te bieden. We zetten in op het voorkomen of verminderen van financiële stress. Onze merken SNS, RegioBank en BLG Wonen benaderen klanten actief om hen in contact te brengen met een financiële coach. Klanten die zich financieel zorgen maken kunnen ook zelf contact opnemen met de merken van de Volksbank. Lukt het niet om een oplossing te vinden zodat betalingsachterstanden kunnen worden voorkomen, dan krijg je zoveel mogelijk een vast contactpersoon die jouw situatie kent. Jouw contactpersoon zoekt met je naar een oplossing met passende betaalafspraken zodat je rustig kan blijven wonen. Dat is financiële zorg van de Volksbank.

Veel mensen die de vaste lasten normaal gesproken kunnen betalen, hebben onder andere door stijgende prijzen steeds vaker financiële zorgen over de toekomst. Onze merken SNS, RegioBank en BLG Wonen benaderen actief klanten met mogelijke financiële stress. Deze klanten krijgen van ons de vraag of zij met een financiële coach in gesprek willen. Zo kunnen zij direct aan de slag met het verbeteren van de financiële situatie om geldzorgen te voorkomen.

De financiële coach bespreekt de inkomsten en uitgaven van de klant met behulp van het Nibud Persoonlijk Budgetadvies. Een handige tool die laat zien waar je geld blijft. Ook zie je hoe je het doet in vergelijking met anderen. Daarnaast krijg je met het Nibud Persoonlijk Budgetadvies handige tips die helpen bij het maken van goede geldkeuzes. De tool vind je op de website van Nibud.

Na een gesprek met een financiële coach en het gebruik van het Nibud Persoonlijk Budgetadvies kunnen klanten zelf eenvoudig aan de slag met de volgende stappen:

  • Besparen op persoonlijke uitgaven: welke uitgaven zijn noodzakelijk en welke uitgaven zijn niet noodzakelijk?
  • Denk je dat de woning in waarde is gestegen? Laat dit controleren en bekijk of het mogelijk is om de tariefgroep aan te passen. Zo kan je de hypotheekrente verlagen en geld besparen.
  • Heb je een SNS of RegioBank betaalrekening? Dan krijg je korting op je hypotheekrente bij een hypotheek van SNS of RegioBank. Kijk voor de voorwaarden op de website van je bank.

Hulp bij financiële zorgen

Het kan altijd gebeuren dat je te maken krijgt met financiële stress en/of een betalingsachterstand. Bijvoorbeeld wanneer een betaling aan je aandacht is ontsnapt. Of wanneer er nét een dag te laat geld op je rekening stond voor een automatische incasso. Maar een betalingsachterstand kan ook een structureel probleem worden. Bij de Volksbank helpen we de klanten van onze merken. Aan de hand van onze acht servicebeloftes zijn wij er ook voor je wanneer het financieel even wat moeilijker is.

Een vast contactpersoon bij betalingsproblemen

De kans is groot dat er in het geval van betalingsproblemen meer aan de hand is. Wat als de betalingsachterstand bijvoorbeeld géén administratieve oorzaak heeft? En ook een volgende betaling niet lukt?

Om je dan óók goed te kunnen helpen, krijg je zoveel mogelijk een vast contactpersoon die jouw situatie kent. Jouw contactpersoon zoekt met je naar een oplossing met passende betaalafspraken. En dat lukt vrijwel altijd. Meer over deze servicebelofte

Wij bezoeken klanten thuis

Als je betalingsproblemen hebt, kan een goed gesprek helpen. Niet telefonisch, maar ‘face to face’. In goed overleg komen we daarom graag bij je thuis. Onze klantbezoeker snapt jouw financiële zorgen. Hij is ook budgetcoach én weet veel van hypotheken.

Klantbezoek is gratis. Tijdens dit bezoek neemt de klantbezoeker jouw financiële situatie met je door. Om daarna samen te zoeken naar een oplossing. Bijvoorbeeld door te helpen je inkomsten en uitgaven meer in balans te krijgen en haalbare betaalafspraken te maken. En soms, als het kan, ook door je hypotheek aan te passen. Meer over deze servicebelofte

Wij werken niet met incassobureaus

Want een incassobureau kan niets meer dan wat wij zelf als bank ook kunnen. Maar betalen via een incassobureau zorgt wél voor extra kosten. Kosten die bovenop jouw schuld komen. En dat draagt natuurlijk helemaal niet bij aan het oplossen van je betalingsproblemen.

Daarom maken wij liever zelf goede betaalafspraken met je. We rekenen daarvoor géén incassokosten en houden ook rekening met ál jouw schulden en vaste lasten. Wel vragen wij je om volledige openheid te geven over jouw totale financiële situatie. Want alleen zó kunnen we je goed helpen bij het zoeken naar een oplossing. Zónder tussenkomst van incassobureaus. Meer over deze servicebelofte

Wij leggen geen loonbeslag

Als je inzicht geeft in je totale financiële situatie en naar draagkracht betaalt. Want wij bankieren graag vanuit vertrouwen tussen jou en ons. Om je goed te kunnen helpen, is inzicht in je financiële situatie daarom nodig. En als je betalingsproblemen hebt, begrijpen we het wanneer je niet de hele achterstand in één keer kunt betalen. En misschien lukt de betaling voor de volgende maand ook niet.

Daarom gaan we samen bekijken welk bedrag wél haalbaar is. Zodat je in elk geval maandelijks een deel naar draagkracht betaalt. Intussen gaan we dan met je op zoek naar een passende oplossing. En door elke maand wel een deel te betalen, loop je minder snel drie hele maanden achter en voorkom je misschien ook een negatieve registratie bij het BKR. Meer over deze servicebelofte

“Betalingsproblemen leveren heel veel stress op. Dan is het fijn als jouw bank écht naar je luistert, met je meedenkt en je helpt om tot een passende oplossing te komen. Mijn collega’s van de afdeling Financiële Zorg zetten zich daar elke dag weer 100% voor in.” Maarten de Soeten Directeur Financiële Zorg bij de Volksbank

Samen verkopen en niet veilen

Een huis gedwongen verkopen is voor níemand leuk. En áls dat moet, dan liever niet op een veiling. Want op een veiling brengt een huis vaak minder op. Daarom is het dus beter in overleg jouw huis via een makelaar te verkopen. Zodat je een zo hoog mogelijke verkoopprijs krijgt en een zo laag mogelijke restschuld. Of zelfs helemaal géén restschuld.

Voor de verkoop via een makelaar krijg je van ons een reële termijn. Die stellen wij vast ná advies van de verkopend makelaar. Wil of kan je de verkoop niet zelf regelen? Dan kunnen wij dat voor je doen als je ons een verkoopvolmacht geeft. Zo heb je geen omkijken meer naar afspraken met bijvoorbeeld de taxateur, de makelaar en de notaris. Meer over deze servicebelofte

Wij betalen de taxatie-, makelaars- & notariskosten bij een restschuld

Voor de verkoop van jouw huis worden kosten gemaakt: de taxateur, makelaar en notaris moeten betaald worden. Als je al betalingsproblemen hebt, is het meestal niet mogelijk om deze verkoopkosten zelf te betalen. Daarom schieten wij deze kosten voor en tellen wij ze op bij je hypotheekschuld.

Blijf je na verkoop van jouw huis met een restschuld zitten? Dan nemen wij die voorgeschoten kosten voor onze rekening. Je hoeft deze kosten dan niet meer aan ons terug te betalen. Dat doen wij in alle gevallen waarbij we samen met jou en een makelaar hebben verkocht en we zo een veiling hebben voorkomen. Meer over deze servicebelofte

Wij schelden je restschuld na maximaal 10 jaar kwijt

Als je een restschuld hebt na verkoop van je huis, dan moet je die terugbetalen. Jouw financiële situatie vergelijken we dan met de Nibud-basisnormen. Kan je binnen 10 jaar alles terugbetalen? Dan maken we daar betaalafspraken over. Lukt het níet om binnen 10 jaar je restschuld terug te betalen, dan kunnen wij je een deel kwijtschelden. Maar alleen als je er álles aan doet om zoveel mogelijk terug te betalen.

Als je elke maand nét zo veel aflost als je zou doen wanneer je in een schuldsanering zou zitten, dan betaal je drie jaar lang je schuld af. Daarna schelden wij de rest kwijt. Voorwaarde is wél dat je al jouw financiële middelen gebruikt en zorgt voor inkomen uit fulltime werk. Wil je elke maand meer te besteden hebben dan in een schuldsanering? Dan moet je langer doorbetalen dan drie jaar. Andere varianten zijn ook mogelijk. Wel moet in álle gevallen de spreekwoordelijke broekriem flink worden aangetrokken. Maar daarna ben je écht van jouw schuld af. Meer over deze servicebelofte

Wij kijken naar het verhaal achter een BKR

Het kan voorkomen dat je een betalingsachterstand krijgt. Loop je langer dan drie maanden achter met betalen, dan móeten wij dat melden bij het BKR. Maar wat nou als je wél altijd betaald hebt wat je kon missen? In de beoordeling van je BKR houden we daar rekening mee.

Want er is een groot verschil tussen ‘niet alles kúnnen betalen’ en ‘helemaal niets wíllen betalen’. Ben je na enige tijd weer financieel gezond? En is de betalingsachterstand opgelost en hebben wij een herstelcode gemeld bij het BKR? Dan is het heel vervelend als je alleen door die oude BKR geen nieuw krediet bij ons zou kunnen krijgen. Daarom kijken wij altijd naar het verhaal achter de registratie bij het BKR. Meer over deze servicebelofte

Jong geleerd is oud gedaan. Daarom stelt de Volksbank gratis lesmateriaal en gastlessen beschikbaar voor scholen in Nederland.

Financiële educatie met Eurowijs

Contact

Maak je je zorgen om je financiële situatie? Of ervaar je betalingsproblemen? Onze medewerkers helpen je graag. Neem contact met ons op zodat we samen tot een goede oplossing kunnen komen.

SNS

Contact bij financiële stress

T. 030 291 43 35

E. rustingeldzaken@sns.nl

Contact bij betalingsproblemen

T. 030 219 60 00


ASN Bank

Contact bij betalingsproblemen

T. 030 219 60 20


RegioBank

Contact bij financiële stress

T. 030 291 43 35

E. rustingeldzaken@regiobank.nl

Contact bij betalingsproblemen

T. 030 291 43 20


BLG Wonen

Contact bij financiële stress

T. 030 291 43 35

E. rustingeldzaken@blg.nl

Contact bij betalingsproblemen

T. 030 219 63 20

Deel dit artikel