Herken de oplichter
De manieren waarop onze klanten slachtoffer worden van fraude veranderen voortdurend en dat is ook goed te zien in de cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) over fraude in het betalingsverkeer in 2022. Phishing neemt in schadeomvang af, terwijl bankhelpdeskfraude, debit- en creditcardfraude allemaal in schadeomvang toenemen.
Bankhelpdeskfraude zorgt voor de meeste schade (€50 miljoen in 2022 ten opzichte van €47 miljoen in 2021). Bij deze vorm van fraude werd in 89% van de gevallen de schade vergoed door de bank. Ter vergelijking: phishing is in omvang afgenomen (van €10,8 miljoen naar €3,5 miljoen), debitcardfraude is gestegen (van €1,9 miljoen naar €2,7 miljoen) en creditcardfraude is ook gestegen (van €2,1 miljoen naar €3,6 miljoen).
We werken elke dag hard om te zorgen dat u bij ons uw bankzaken veilig kunt regelen. Om u hierbij te helpen, hebben we een gratis, online training ontwikkeld. De training is interactief en laat via korte films zien hoe u een oplichter kunt herkennen. Zo kunt u veilig blijven bankieren.