De Volksbank logo de volksbank

Veilig bankieren voor iedereen

Veilig Bankieren

Digitale veiligheid is een belangrijk onderdeel van onze maatschappelijk functie en onze beter voor elkaar-belofte aan Nederland. We willen de klanten van onze merken beschermen tegen alle vormen van cybercriminaliteit en oplichting. Daarom bundelt de Volksbank de krachten met andere (financiële) organisaties en publieke partners om ervoor te zorgen dat oplichting niet loont. En bieden we klanten een unieke online training aan om hun cyberweerbaarheid te vergroten.

Steeds vaker richten cybercriminelen zich rechtstreeks tot klanten van onze merken. Met als gevolg dat het aantal gedupeerden blijft stijgen. Daarom vinden we dat klanten onze merken een belangrijke schakel zijn in het voorkomen van cybercriminaliteit. Om hen te helpen hun cyberweerbaarheid te vergroten is er de gratis online training ‘Veilig Bankieren – Herken Jij de Oplichter?’.

Heb je een zwakke plek ontdekt in onze systemen? Dan horen we dat graag. Met jouw hulp kunnen we onze diensten verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld problemen melden die te maken hebben met onze online dienstverlening. Zoals Cross-site scripting (XSS), SQL-injectie en Cross-site Request Forgery (CSRF). Bekijk hoe je kwetsbaarheden kunt melden.

Op allerlei manieren zitten fraudeurs achter uw gegevens aan. Via e-mail, sms of Whats-appbericht bijvoorbeeld. Om te vragen naar toegangscodes of persoonlijke informatie. Oplichters die zich voordoen als bankmedewerker vragen zo snel mogelijk geld over te maken (spoofing). Denk je dat je slachtoffer bent van fraude of zie je iets verdachts? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de klantenservice van uw bank. Of stuur een e-mail met uw verhaal naar: cfd@devolksbank.nl. We zijn 24/7 bereikbaar voor het melden van fraude.

Herken de oplichter

De manieren waarop onze klanten slachtoffer worden van fraude veranderen voortdurend en dat is ook goed te zien in de cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) over fraude in het betalingsverkeer in 2022. Phishing neemt in schadeomvang af, terwijl bankhelpdeskfraude, debit- en creditcardfraude allemaal in schadeomvang toenemen.

Bankhelpdeskfraude zorgt voor de meeste schade (€50 miljoen in 2022 ten opzichte van €47 miljoen in 2021). Bij deze vorm van fraude werd in 89% van de gevallen de schade vergoed door de bank. Ter vergelijking: phishing is in omvang afgenomen (van €10,8 miljoen naar €3,5 miljoen), debitcardfraude is gestegen (van €1,9 miljoen naar €2,7 miljoen) en creditcardfraude is ook gestegen (van €2,1 miljoen naar €3,6 miljoen).

We werken elke dag hard om te zorgen dat u bij ons uw bankzaken veilig kunt regelen. Om u hierbij te helpen, hebben we een gratis, online training ontwikkeld. De training is interactief en laat via korte films zien hoe u een oplichter kunt herkennen. Zo kunt u veilig blijven bankieren.

Via de website van onze dochter SNS

Doe de gratis online training Veilig Bankieren

Veilig Bankieren bij onze merken

Elke dag werken we aan veilig bankieren voor onze klanten. Tegelijkertijd zien we het aantal gevallen van cybercriminaliteit toenemen. Daarom vinden wij een goede voorlichting belangrijk en leren we klanten van onze bankmerken oplichting en cybercriminaliteit te herkennen en starten we de campagne: Herken jij de oplichter? Meer weten? Kijk op de veilig bankieren pagina's van onze merken: SNS, ASN Bank, RegioBank of BLG Wonen.

Tips van Esther om oplichters te ontmaskeren

Binnen de Volksbank zien we klanten als belangrijke schakel binnen de veiligheidsketen. Omdat cybercriminelen zich vaak rechtstreeks tot de klant richten, is de klant als het ware de eerste defensielinie. En met een beetje hulp is die defensielinie ontzettend sterk. Welke tips heeft Esther Rougoor, adviseur veilig bankieren bij de Volksbank? Wat kun je bijvoorbeeld doen om van geldezels een uitstervende diersoort te maken? Bekijk alle tips van Esther. Of kijk op de website van Veilig Bankieren.

Veilig bankieren, hoe doe jij dat?

Het is belangrijk dat Nederland weerbaar wordt tegen oplichters en cybercriminelen. Maar wat weten Nederlanders van veilig bankieren? Met deze vraag gingen we de straat op.

Veilig bankieren, hoe doe jij dat?

Meer over Veilig bankieren

Deel dit artikel