De Volksbank logo de volksbank

Veilig Bankieren

Digitale veiligheid is een belangrijk onderdeel van onze maatschappelijk functie en onze beter voor elkaar-belofte aan Nederland. We willen de klanten van onze merken beschermen tegen alle vormen van cybercriminaliteit en oplichting. Daarom bundelt de Volksbank de krachten met andere (financiële) organisaties en publieke partners om ervoor te zorgen dat oplichting niet loont. En bieden we klanten een unieke online training aan om hun cyberweerbaarheid te vergroten. Op deze pagina vertellen we je graag meer over Veilig Bankieren bij de Volksbank.

Nieuw: online training cyberweerbaarheid

Steeds vaker richten cybercriminelen zich rechtstreeks tot klanten van onze merken. Met als gevolg dat het aantal gedupeerden blijft stijgen. Daarom vinden we dat klanten onze merken een belangrijke schakel zijn in het voorkomen van cybercriminaliteit. Om hen te helpen hun cyberweerbaarheid te vergroten is er de online training ‘Veilig Bankieren – Herken Jij de Oplichter?’. In deze filmische training ervaren klanten hoe gewone mensen als zijzelf benaderd worden door oplichters. Op 4 juni hebben de klanten van SNS de primeur. Kort daarna is de training ook beschikbaar voor klanten van ASN Bank en RegioBank.

Bekijk de introductiefilm hierboven of in ons YouTube-kanaal.

Veilig Bankieren bij onze merken

Elke dag werken we aan veilig bankieren voor onze klanten. Tegelijkertijd zien we het aantal gevallen van cybercriminaliteit toenemen. Daarom vinden wij een goede voorlichting belangrijk en leren we klanten van onze bankmerken oplichting en cybercriminaliteit te herkennen en starten we de campagne: Herken jij de oplichter?

Wilt u meer weten of een verdachte activiteit melden? Kijk op de veilig bankieren pagina's van onze merken: SNS, ASN Bank, RegioBank of BLG Wonen.

Tips van Sanne om oplichters te ontmaskeren

Binnen de Volksbank zien we klanten als belangrijke schakel binnen de veiligheidsketen. Omdat cybercriminelen zich vaak rechtstreeks tot de klant richten, is de klant als het ware de eerste defensielinie. En met een beetje hulp is die defensielinie ontzettend sterk. Welke tips heeft
Sanne van Denderen, manager veilig bankieren en cyber resilience bij de Volksbank?

Bekijk alle tips van Sanne

Wat kunt u nog meer doen?

Cybercriminelen vinden de meest innovatieve manieren om u op te lichten. Dat doen ze via valse e-mails, onverwachte telefoontjes of door u aan te spreken op straat. Benieuwd welke trucs ze gebruiken en wat u ertegen kunt doen?

Marc van Veilig Bankieren TV legt het uit op veiligbankieren.nl

Expertise aan boord

De Volksbank vindt het belangrijk om kennis te delen en waar nodig gaan wij samenwerkingen aan in de vorm van campagnes, webinars en andere bijeenkomsten.

Tijdens de seniorencampagne 'Maak het ze niet makkelijk' nam Jasper Gielkens van de Volksbank deel aan onderstaande webinar

Bekijk de webinar over Hulpvraagfraude

Kwetsbaarheden melden

Heb je een zwakke plek ontdekt in onze systemen? Dan horen we dat graag.

Meld kwetsbaarheden

Het is belangrijk dat Nederland weerbaar is tegen oplichters en cybercriminelen. Maar wat weten Nederlanders van veilig bankieren? Om daar achter te komen, gingen we de straat op met de vraag 'Veilig bankieren, hoe doe jij dat?'.

Meer lezen over initiatieven rond Veilig Bankieren

Deel dit artikel