De Volksbank logo de volksbank

Veilig bankieren voor iedereen

Veilig Bankieren

Digitale veiligheid is een belangrijk onderdeel van onze maatschappelijk functie en onze beter voor elkaar-belofte aan Nederland. We willen de klanten van onze merken beschermen tegen alle vormen van cybercriminaliteit en oplichting. Daarom bundelt de Volksbank de krachten met andere (financiële) organisaties en publieke partners om ervoor te zorgen dat oplichting niet loont. En bieden we klanten een unieke online training aan om hun cyberweerbaarheid te vergroten.

Steeds vaker richten cybercriminelen zich rechtstreeks tot klanten van onze merken. Met als gevolg dat het aantal gedupeerden blijft stijgen. Daarom vinden we dat klanten onze merken een belangrijke schakel zijn in het voorkomen van cybercriminaliteit. Om hen te helpen hun cyberweerbaarheid te vergroten is er degratis online training ‘Veilig Bankieren – Herken Jij de Oplichter?’.

Heb je een zwakke plek ontdekt in onze systemen? Dan horen we dat graag. Met jouw hulp kunnen we onze diensten verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld problemen melden die te maken hebben met onze online dienstverlening. Zoals Cross-site scripting (XSS), SQL-injectie en Cross-site Request Forgery (CSRF). Bekijk hoe je kwetsbaarheden kunt melden.

Op allerlei manieren zitten fraudeurs achter uw gegevens aan. Via e-mail, sms of Whats-appbericht bijvoorbeeld. Om te vragen naar toegangscodes of persoonlijke informatie. Oplichters die zich voordoen als bankmedewerker vragen zo snel mogelijk geld over te maken (spoofing). Denk je dat je slachtoffer bent van fraude of zie je iets verdachts? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de klantenservice van uw bank. Of stuur een e-mail met uw verhaal naar: cfd@devolksbank.nl. We zijn 24/7 bereikbaar voor het melden van fraude.

Herken de oplichter

In 2020 bedroeg de totale schade door bankhelpdeskoplichting (spoofing) bijna 27 miljoen euro. In het huidige tempo kan de totale schade in 2021oplopen naar 40 miljoen euro, verwacht Betaalvereniging Nederland. Per slachtoffer bedraagt de schade gemiddeld 10.000 euro. We werken elke dag hard om te zorgen dat u bij ons uw bankzaken veilig kunt regelen. Om u hierbij te helpen, hebben we een gratis, online training ontwikkeld. De training is interactief en laat via korte films zien hoe u een oplichter kunt herkennen. Zo kunt u veilig blijven bankieren.

Ook als u geen klant bent

Doe de gratis online training Veilig Bankieren

Veilig Bankieren bij onze merken

Elke dag werken we aan veilig bankieren voor onze klanten. Tegelijkertijd zien we het aantal gevallen van cybercriminaliteit toenemen. Daarom vinden wij een goede voorlichting belangrijk en leren we klanten van onze bankmerken oplichting en cybercriminaliteit te herkennen en starten we de campagne: Herken jij de oplichter? Meer weten? Kijk op de veilig bankieren pagina's van onze merken: SNS, ASN Bank, RegioBank of BLG Wonen.

Tips van Sanne om oplichters te ontmaskeren

Binnen de Volksbank zien we klanten als belangrijke schakel binnen de veiligheidsketen. Omdat cybercriminelen zich vaak rechtstreeks tot de klant richten, is de klant als het ware de eerste defensielinie. En met een beetje hulp is die defensielinie ontzettend sterk. Welke tips heeft Sanne van Denderen, manager veilig bankieren bij de Volksbank? Bekijk alle tips van Sanne. Of kijk op de website van Veilig Bankieren.

Zo bankier je veilig

Cybercriminelen vinden de meest innovatieve manieren om u op te lichten. Dat doen ze via valse e-mails, onverwachte telefoontjes of door u aan te spreken op straat. Marc van Veilig Bankieren TV legt uit wat u ertegen kan doen. Cybercriminelen vinden de meest innovatieve manieren om u op te lichten. Dat doen ze via valse e-mails, onverwachte telefoontjes of door u aan te spreken op straat. Benieuwd welke trucs ze gebruiken en wat u ertegen kunt doen?

Voorkom betaalpasfraude

Hoe herken ik valse e-mail?

Veilig bankieren, hoe doe jij dat?

Meer over Veilig bankieren

Deel dit artikel