De Volksbank logo de volksbank

Je bank, die bel je toch alleen over je hypotheek of rekening?

Voor vragen over hypotheken weten klanten ons moeiteloos te vinden. Maar voor de bredere financiële vragen willen wij er ook voor ze zijn. Zoals vragen over werk, sparen, belastingen, pensioenen of toeslagen. Maar bellen ze daar hun bank voor? En hoe kunnen wij dat invullen?

Bankvragen volksbank belllen

‘Financieel advies’ van de bakker op de hoek

De meeste mensen herkennen het wel. Als het om financiën gaat, heeft iedereen in je omgeving wel een tip of advies. Denk bijvoorbeeld aan de volgende goedbedoelde tips:

Voorbeeld 1:

Roos ziet een oud-collega, Samir. Ze raken in gesprek. Samir vertelt dat hij als ZZP’er is begonnen. Door alle belastingvoordelen raadt hij dat iedereen aan.

Voorbeeld 2:

Peter en Anneke zetten iedere maand een klein bedrag opzij op een spaarrekening voor de studie van hun dochter. De rente staat alleen zo laag… Is dit wel de juiste manier om te sparen? Moet een adviseur ze hierbij helpen? De buurvrouw van 77 jaar vindt dat ze het gewoon op de spaarrekening moeten laten staan. Aandelen hebben te veel risico om voor de studie van hun dochter te speculeren.

Betrouwbaar financieel advies op maat

Deze tips zijn goed bedoeld. Maar vaak kennen vrienden, familie of collega’s niet jouw volledige situatie. Wat nu als Roos een huis wil kopen. Dat is moeilijker als ZZP’er. De dochter van Peter en Anneke is nog maar 3 jaar oud. Omdat ze nog 15 jaar de tijd hebben voor het studiegeld, kunnen ze misschien nu meer risico nemen dan de buurvrouw van 77 jaar. Wat het beste advies is hangt dus af van jouw persoonlijke situatie.

Twee partijen, één gedachte

Wij willen er zijn voor onze klanten op ieder moment en voor iedere financiële vraag. Ze op weg helpen met tips, tools en handige informatie voor elke financiële situatie. Daarom zoeken we óók naar samenwerkingen met nieuwe partners om onze klanten financieel gezonder te maken. Voor de bredere financiële vragen hebben we gekeken of een samenwerking met Kandoor een interessante uitbreiding is van onze dienstverlening aan onze klanten.

Kandoor: stel je financiële vragen

Kandoor brengt met hun website financiële vragen en antwoorden bij elkaar. Eenvoudige vragen beantwoordt de slimme chatbot. Bij de moeilijkere vragen krijg je hulp van financiële experts. Overigens geeft Kandoor geen financieel advies conform de Wet financieel toezicht. Kandoor geeft uitsluitend informatie over financiële onderwerpen. Kandoor is een onafhankelijk platform en succesvol initiatief van APG. In 2019 zijn er ruim 650.000 vragen op het Kandoor platform gesteld. Dat zijn er 7,5 keer zoveel dan in 2018.

Kandoor
Copyright Kandoor.nl.

Beter voor elkaar

‘Beter voor elkaar’ is onze belofte aan Nederland. Dit maken we waar door te bankieren met de menselijke maat en door in onze bedrijfsvoering van waarde te zijn voor de klant, de medewerker, de aandeelhouder én de maatschappij. Voor elkaar dus. Want bij ons draait het niet alleen om geld, maar ook om een beter Nederland. Zo vinden we het belangrijk dat de klanten van onze bankmerken, en de mensen om hen heen, stevig in hun schoenen staan en financieel onbezorgd zijn. En dus doen we er veel aan om hun financiële vaardigheden, bezorgdheid en positie te verbeteren. Initiatieven zoals ‘Kandoor’ helpen daar bij.

Testen en resultaten

In de bèta-app Sl!m konden we snel een ingang naar het Kandoor platform testen met een groep van onze klanten. De uitkomst was dat klanten openstaan voor het inschakelen van een externe partij bij bredere financiële vragen. Ook bleek de technische integratie in de app makkelijk in te passen. Na deze positieve resultaten was het tijd om een mogelijke samenwerking van Kandoor en SNS verder te verdiepen. Hoe ziet dat eruit?

Uitkomsten en learnings

We hebben geleerd dat het vinden van een gedeelde positionering, om elkaar te versterken, niet eenvoudig is. Twee voorbeelden: De kracht van Kandoor zit juist in de onafhankelijkheid. Hoe kan SNS dat bewaken? En contact opnemen met SNS is bewust heel laagdrempelig en eenvoudig. Er zijn bijvoorbeeld geen keuzemenu’s of beslisbomen. Zonder keuzemenu de klant wél de keuze geven bij wie je een vraag stelt, is dan een uitdaging.

Niet alle initiatieven halen de eindstreep. En dat is ook niet erg. Juist deze laagdrempelige onderzoeken leren ons wat wel én niet past bij onze klanten. Deze kennis gebruiken we ook weer bij onze andere trajecten om de financiële weerbaarheid te vergroten.

Meer informatie

Wil je meer weten over nieuwe experimenten en initiatieven om de financiële weerbaarheid te vergroten? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel