Onderzoek

Vertrouwensmonitor banken 2016

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) presenteert vandaag voor de tweede keer de Vertrouwensmonitor Banken. Doel is consumenten inzicht te bieden is hoe banken scoren op vertrouwen en diverse aspecten van hun dienstverlening (sparen, beleggen, lenen, advies, informatieverstrekking maar ook beschikbaarheid, tevredenheid, klachtbehandeling).

Ook maken banken in de monitor hun relevante (individuele) scores van metingen door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) openbaar: de zogeheten Klantbelang Dashboard Scores.

Chris Buijink van de Nederlandse Vereniging van Banken laat weten: “Uiteraard moet het vertrouwen in banken naar een hoger peil. Een gemiddelde prestatie is wat ons betreft niet genoeg. Want de dienstverlening van banken is meer dan ‘gemiddeld’ belangrijk voor onze klanten.”

Aan het GfK-onderzoek voor de Vertrouwensmonitor Banken hebben naast ASN Bank, RegioBank en SNS diverse banken deelgenomen, waaronder ABN AMRO, ING, Rabobank, Triodos Bank. Behalve transparant zijn, willen banken zich open stellen voor feedback vanuit de samenleving en het mogelijk maken voor consumenten met de Vertrouwensmonitor om banken onderling te vergelijken.

De meest opvallende veranderingen:

  • De cijfers van het vertrouwen in de eigen bank bij kleinere banken
    (Triodos, ASN en RegioBank) laten gemiddeld een goede score zien. SNS
    stijgt met 0,1 punt
  • De vorig jaar geformuleerde verbeteracties op Klachtbehandeling laat verbeteringen in de cijfers zien
  • AFM-modules laten over het algemeen een stijging zien. Met
    uitzondering van Consumptief Krediet waar de markt laag scoort en wat
    ook een verbeteractie is voor het komende jaar

Bekijk de websites van onze merken voor hun verbeteracties om het vertrouwen te herstellen:

Lees meer over de vertrouwensmonitor en de verbeterpunten in het persbericht van de NVB

Het volledige rapport Vertrouwensmonitor Banken 2016.