Werken bij de Volksbank

Het mobiele klantteam; als je van veel afwisseling houdt..

Ik ben Annemieke Hammerschmidt-Warrink en werk nu bijna twee jaar als persoonlijk adviseur voor het mobiele klantteam. Een enorm afwisselende baan. Niet alleen de functie zelf brengt veel variatie met zich mee, ook het feit dat ik steeds op andere plaatsen en met andere collega’s werk. Momenteel werk ik voor verschillende winkels in Groningen, maar ik ben ook al ingezet in Steenwijk, Zwolle en Almelo.

Ik voel me overal direct welkom

Bij SNS is iedereen heel toegankelijk. Dat vind ik prettig. Er heerst een open cultuur en de mensen zijn overal enthousiast. Natuurlijk zijn er ook verschillen tussen de winkels. Het stereotiepe beeld dat Groningers iets meer ‘de kat uit de boom’ kijken dan de mensen uit het oosten van het land lijkt echt te kloppen. Maar hoe dan ook, ik voel mij overal direct welkom. Ook de werkwijzen, zoals de indeling van het werk, kunnen per winkel verschillen. In de ene winkel werk je de ene dag ‘voor’ en de andere dag ‘achter’. ‘Voor’ is waar de klanten binnen komen en ‘achter’ beantwoorden we telefoongesprekken, werken we zaken uit voor een klant of bellen we naar potentieel nieuwe relaties. Op andere kantoren wissel je elkaar om de vier uur af. Het werkt allebei.

Klanten helpen geeft energie

Wat mij ook opvalt is het verschil tussen de winkelgebieden. Zelfs binnen eenzelfde stad. Je hebt wijken waar vooral ouderen komen. Hier ben je meer serviceverlenend bezig. Je biedt hulp bij het maken van overschrijvingen of je helpt met het uitprinten van een transactieoverzicht. Ook leg je uit hoe ze met hun internetbankieren zelf zaken kunnen regelen en soms ga ik zelfs mee naar de pinautomaat om de hoek. Meestal weten ze daar prima wat ze moeten doen en sta ik er eigenlijk bij als een soort bodyguard. In andere gebieden waar veel gezinnen wonen krijg je meer hypotheekvragen. Het is er vaak minder druk in de winkel. Daar is meer tijd voor het nabellen van relatiekansen en het welkom heten van nieuwe klanten. Ik hou van drukke werkdagen waarop ik mensen kan helpen. Het geeft me energie als een klant met een positief gevoel de winkel verlaat. Laatst heb ik een dame geholpen wiens vader was overleden. Ze wist niet hoe ze alles moest regelen. Ik heb haar geholpen en uiteindelijk kon ze een stuk rustiger weer naar huis. Ze wist waar ze aan toe was. Dat geeft mij voldoening.

Meedoen met je tijdelijke team

Als in de winkel waar ik op dat moment werk iets wordt georganiseerd voor de maatschappij, doe ik gewoon mee. Eind maart is de nationale ‘week van het geld’. Dan ga ik als gastdocent lesgeven op basisscholen in Groningen. Dat lijkt me leuk om te doen! Weer iets heel anders.

Iets voor jou?

Als je  kiest voor een vaste werkplaats heb je het voordeel dat je kan werken aan langetermijnrelaties met klanten.  Ik hoor meestal een maand van tevoren waar mijn volgende opdracht is. Soms is er spoed en word ik gevraagd de dag erop ergens een winkel uit de brand te helpen. Dat doe ik dan ook graag.  Maar daar moet je wel tegen kunnen.

Houd je juist van die afwisseling?  Dan is werken bij het mobiele klantteam ook echt iets voor jou!

Annemieke Hammerschmidt-Warrink
Persoonlijk adviseur Mobiel Klantteam