ASN Bank, RegioBank en SNS integeren IBAN-naam-check in mobiel-bankierenapps

Vanaf 23 mei is de IBAN-Naam Check onderdeel van de mobiel bankieren apps van ASN Bank, RegioBank en SNS, allen onderdeel van de Volksbank. In de nieuwste update van de apps checken de banken bij elke individuele overboeking via de mobiele app of het Nederlandse IBAN-nummer en de naam overeenkomen. Is dit niet het geval, dan krijgt de gebruiker een melding in het scherm. De gebruiker kan dan zelf de naam en het rekeningnummer nogmaals controleren. Dit kan fraude en verkeerde overboekingen voorkomen.

“De IBAN-Naam Check is een goed hulpmiddel om te voorkomen dat je per ongeluk een betaling doet aan de verkeerde persoon. Ook is hierdoor  de kans kleiner dat mensen worden opgelicht met foute rekeningnummers. Opgelicht worden wil niemand en kan een enorme impact hebben op iemands financiële situatie. Bijvoorbeeld als het gaat om een bedrag waar iemand lang voor heeft gespaard. Door te checken of het opgegeven rekeningnummer wel overeenkomt met de naam zorgen we voor financieel bewustere klanten. En komen we tegemoet aan de grote vraag vanuit de samenleving”, aldus Ton Timmerman, directievoorzitter van SNS.

Hoe werkt de IBAN-Naam Check?
Als een gebruiker nu geld overmaakt in de mobiel bankieren app en de naam en het IBAN-nummer van de ontvanger invult controleert de bank 2 dingen:

·         Of de naam overeenkomt met het IBAN-nummer:
Maakt de gebruiker een klein foutje in de spelling van de naam en is het IBAN-nummer correct? Dan volgt een melding met de naam die bekend is bij de bank. Is de naam totaal anders bekend bij de bank? Dan waarschuwt de bank dat de naam niet klopt.

·         Of de naam en het IBAN-nummer te controleren is:
De naam in combinatie met het IBAN-nummer is niet bekend. In dit geval kan het zijn dat de rekening niet bestaat of gaat het om een buitenlands IBAN-nummer.

Adresboekcheck
ASN Bank, RegioBank en SNS hebben eerder in 2017 de adresboekcheck ingevoerd waarmee zij vooruitliepen op de IBAN-Naam Check. Hierbij krijgen klanten een melding als een contactpersoon uit het adresboek langer dan 15 maanden niet is gebruikt. En kunnen dan direct zelf controleren of het rekeningnummer nog klopt.

 Afspraken verkeerde overboekingen
In 2016 hebben de Nederlandse banken onderzoek gedaan naar het aantal verkeerde overboekingen dat klanten bij hen melden en wat daarvan de oorzaken zijn. Meerdere maatregelen zijn ingevoerd om verkeerde overboekingen te verminderen:

·         Banken gebruiken geen IBAN-rekeningnummers meer van opgeheven bankrekeningen.

·         Zij hebben klanten aangespoord om hun adresboeken voor internetbankieren en mobiel bankieren te controleren en op te schonen.

·         Nederlandse banken introduceren de IBAN-Naam Check om klanten beter te waarschuwen tegen fouten bij overboekingen.

 In de zomer van 2018 zal de IBAN-Naam Check ook beschikbaar zijn voor internetbankieren bij ASN Bank, RegioBank en SNS.

Sijmen Veenstra

Spokesman