De Volksbank logo de volksbank
Financieel onbezorgd top visual min

Financieel onbezorgd

Om de financiële weerbaarheid van de klanten van onze bankmerken en de mensen om hen heen te verbeteren, zetten we ons actief in op drie gebieden: vaardigheden, bezorgdheid en financiële positie. Met educatieprogramma’s zoals Eurowijs stimuleren we het aanleren van financiële vaardigheden op jonge leeftijd. En SNS organiseert in verschillende winkels workshops veilig online bankieren om mensen vaardig te maken in het omgaan met zaken als e-mail phishing, schadelijke software en social engineering.

Maar we doen meer...

Met de Barometer Financiële Onbezorgdheid meten we sinds maart 2018 maandelijks de financiële onbezorgdheid onder 750 Nederlanders, waaronder ruim 500 klanten. Onze doelstelling is dat in 2020 50% van onze klanten aangeeft dat de bank voor hen klaar staat als ze financiële zorgen hebben. Eind 2019 stond dit cijfer op 48,1%; we zijn dus goed op weg. Klik hier voor meer informatie over de visie van de Volksbank op financiële weerbaarheid.

Aandacht voor preventie

Uit onderzoek van ons Expertisecentrum Financiële Weerbaarheid blijkt dat mensen met schulden gemiddeld vijf jaar wachten met hulp zoeken. In die vijf jaar wordt de schuld ruim tien keer zo hoog. Daarom besteden we veel aandacht aan preventie. Zo nemen we met SNS deel aan de Nederlandse Schuldhulproute met als doel om te voorkomen dat betalingsproblemen uitgroeien tot geldzorgen. Ook organiseert SNS informatiesessies voor klanten met een aflossingsvrije hypotheek.

Er zijn wanneer het er toe doet

We zijn er voor klanten op de momenten die er toe doen. Zo zorgt RegioBank dat er altijd een zelfstandig adviseur in de buurt is en biedt SNS al haar klanten een persoonlijk ‘klantteam’ met de ruimte om zelf te bepalen hoe persoonlijk ze het willen hebben. ASN Bank heeft geen fysieke winkels, maar scoort goed op klantcontact en klanttevredenheid. En BLG Wonen maakt de woningmarkt toegankelijker, bijvoorbeeld voor starters, met de ‘huurverklaring’ voor duurhuurders.

Hulp in plaats van incasso

En omdat we ook in mindere tijden klaar staan voor klanten, maken we sinds 2017 geen gebruik meer van incassobureaus. Want we willen klanten niet onnodig opzadelen met incassokosten. We komen ook bij de klant thuis en bieden in sommige gevallen budgetcoaching en indien nodig ook jobcoaching kosteloos aan voor mensen met een betalingsachterstand op hun hypotheek. Wil je hierover meer weten en ben je klant bij SNS, ASN Bank of RegioBank, neem dan contact op met jouw adviseur.

Eurowijs: jong geleerd

Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd leren omgaan met geld. Om de vaardigheden van kinderen te vergroten, bereikten wij het afgelopen jaar ruim 215.000 schoolkinderen in het basis- én voortgezet onderwijs met het gratis financiële educatiepakket van Eurowijs.

Dat doen we met gastlessen die onze eigen medewerkers als vrijwilliger geven en het gratis lesmateriaal dat we ter beschikking stellen aan leerkrachten. Een op de drie basisscholen gebruikt dat al en ook ouders leren Eurowijs steeds beter kennen. Zo leggen we samen een belangrijke basis voor het aanleren van financiële vaardigheden.

Wil jij voor je school lesmaterialen bestellen? Ga dan naar eurowijs.nl. En speciaal voor kinderen is er Eurowijs Kids. De leukste website over geld, met oefeningen en leuke spelletjes.

Meer lezen?

Deze publicaties laten zien hoe de Volksbank denkt over en bijdraagt aan financiële weerbaarheid.

Klantonderzoek: sparen moet blijven lonen

Geen incassobureaus bij de Volksbank