De Volksbank logo de volksbank
Hero image over ons website

Over de Volksbank

Over de Volksbank

De Volksbank is het moederbedrijf van SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen. Als bank met ruim 3 miljoen klanten willen we ons onderscheiden door onze maatschappelijke impact. En daarbij gaat bankieren over meer dan geld alleen. Het is een manier om van waarde te zijn. Niet alleen voor de eigen organisatie en medewerkers, onze klanten of onze aandeelhouder. Maar voor de hele maatschappij. Op heel veel plekken in Nederland, het hele jaar door. Samen investeren we in een beter Nederland. Dat merken onze klanten ook, elke dag weer. Niet voor niets zijn ASN Bank, RegioBank én SNS in 2023 verkozen tot de drie meest klantvriendelijke banken van Nederland. Een mooi resultaat, waar we trots op zijn. Zo zie je maar dat een sterke relatie met klanten en de wil om een verschil te maken voor de samenleving hand in hand gaan. Bankzaken zijn uiteindelijk menszaken. En dat is precies waar we met alle collega’s van de Volksbank onverminderd hard aan blijven werken: bankieren met de menselijke maat. Hieronder lees je hoe we dat doen.

Beter voor elkaar is onze belofte aan Nederland. Het is waar wij samen met onze vier bankmerken voor staan en hoe wij ons onderscheiden binnen het bankenlandschap. We maken deze belofte waar door te bankieren met de menselijke maat en in onze bedrijfsvoering van waarde te zijn voor de klant, de medewerker, de aandeelhouder én de maatschappij. Voor elkaar dus.

In 2025 willen we de bank zijn met de sterkste klantrelatie en de grootste, bewezen maatschappelijk impact in Nederland. Dat doen we samen met onze 4 merken: SNS (1.620.000 klanten), ASN Bank (786.000 klanten), RegioBank (689.000 klanten) en BLG Wonen (238.00 klanten). Door te groeien waar het kan. En te investeren en versimpelen waar het nodig is. Door de successen met elkaar te delen versterken de merken hun maatschappelijke impact, hun waarde voor elkaar en de Volksbank als geheel.

Bij de Volksbank werken meer dan 3.000 mensen in vaste dienst. Ons hoofdkantoor staat in Utrecht, naast het Centraal Station. Ook zijn er vestigingen in Den Haag, Den Bosch, Groningen en Sittard. En door het hele land vind je vestigingen van SNS (204 winkels) en RegioBank (443 kantoren).

Bankwijzer

Hoogste scores in de Eerlijke Bankwijzer

De Eerlijke Bankwijzer maakte in mei 2023 bekend dat de Volksbank en haar merken SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen wederom de hoogste groene scores hebben van alle banken in Nederland. De Eerlijke Bankwijzer is een onafhankelijke maatstaf die laat zien hoe duurzaam banken bezig zijn. Het onderzoek bestaat uit een beoordeling op de thema’s belastingen, dierenwelzijn, gendergelijkheid, klimaatverandering, mensenrechten, natuur en wapens. Op alle thema’s scoort de Volksbank het hoogst.

Lees meer in ons nieuwsbericht

Volksbank Klantvriendelijkste Bank Onlinebanners1900x1000

Klantvriendelijkste bank: 1e, 2e én 3e plek

De meest klantvriendelijke bank. Dat word je niet zomaar. Daarvoor moet je oprechte aandacht hebben. Voor al je klanten. Dag in, dag uit. Ondanks hun eigen unieke profiel, hebben ASN Bank, RegioBank en SNS dit met elkaar gemeen. En dat wordt gezien. Want voor het tweede jaar op rij zijn we verkozen tot de nummer 1, 2 én 3 in de onafhankelijke verkiezing van de klantvriendelijkste bank van Nederland. Iets waar we enorm trots op zijn.

Microsoft Teams image 3
Header klimaatmeisjes

Onze strategie: van belofte naar impact

In 2025 willen we de bank zijn met de sterkste klantrelatie en met de grootste, bewezen maatschappelijk impact. Bij alles wat we doen, vragen we ons af: hoe wordt de Nederlandse samenleving hier beter van? Inderdaad, als geheel. Omdat we juist als bank, met al onze medewerkers, vier bankmerken, onze klanten en iedereen daaromheen een voortrekkersrol kunnen vervullen.

Bekijk onze strategie voor 2021 - 2025 : Van belofte naar impact.

Vb historie online1 1820x620

Meer dan 200 jaar verbonden met de maatschappij

Impact maken. Dat doen we al sinds we 200 jaar geleden zijn ontstaan uit regionale spaarbanken. Om goed te passen op het geld van Nederlanders. Die sociale oorsprong, geworteld in de lokale gemeenschap, is onze kracht. Net als de betrokkenheid bij en verbondenheid met de maatschappij - en met elkaar. Vandaag de dag richten we ons op consumenten, zelfstandig ondernemers en het midden- en kleinbedrijf. Dat doen we vooral op het gebied van betalen, sparen en hypotheken.

Bekijk onze historie

Bekijk onze financiële cijfers van 2022

Zo maken we impact

Werken bij de Volksbank

Een cultuur waarin iedereen zich welkom en thuis voelt, met oprechte aandacht voor de klant, dat is waar we voor staan bij de Volksbank. Bij ons ervaar je dat bankzaken eigenlijk menszaken zijn. En dat bankieren dus mensenwerk is. De Volksbank is groot genoeg om jouw persoonlijke ambities waar te maken en compact genoeg om zichtbaar impact te hebben. Zo werken wij samen aan een betere bank voor onze klanten. Hoe het voelt om samen te gaan voor een maatschappelijke missie én te bouwen aan je carrière?

Ontdek werken bij de Volksbank

Verantwoord werken, ondernemen en bankieren

Wij bankieren volgens het principe van gedeelde waarde. Dat betekent dat iedereen evenveel toegevoegde waarde moet ervaren: klant, maatschappij, medewerker en aandeelhouder. En dat niemand zijn belang mag maximaliseren ten koste van de rest.

Wat wij klanten bieden moet economisch nut hebben. Onze medewerkers moeten zich kunnen ontwikkelen en oprechte aandacht ervaren. Voor de maatschappij streven wij naar financiële weerbaarheid en duurzaamheid. En de aandeelhouder krijgt een gezond rendement uit een efficiënt bedrijf dat geen bonussen kent. In de combinatie van bankieren met de menselijke maat en vanuit gedeelde waarde schuilt onze kracht. Geen maximaal rendement, maar een beter Nederland.

Zo nemen we onze verantwoordelijkheid