De Volksbank logo de volksbank

De Volksbank test snellere doorlooptijd hypotheekaanvragen

De doorlooptijd van een hypotheekaanvraag is nu meerdere weken. Voor de aanvraag heb je als klant 15 verschillende documenten nodig die je bij verschillende instanties moet ophalen. En bij de allerlaatste check krijg je pas echt zekerheid. Dat het sneller kan bewijst onze pilot ’Hypotheek in een dag’.

Snellere doorlooptijd hypotheekaanvraag testen

Bij het aanvragen van een hypotheek zit de meeste tijd nu in het verzamelen, delen en controleren van alle klantgegevens. Het verzamelen doet de klant bij meerdere partijen. Denk aan de overheid, belastingdienst, UWV, DUO en BKR. Dan deelt hij/zij de gegevens met de hypotheekadviseur. En die controleert of het de juiste gegevens zijn en welke daarvan echt nodig zijn.

Verzamelen en delen in één keer

Hoe mooi zou het zijn als je alle benodigde gegevens voor je hypotheek vanuit één plek in één keer kunt verzamelen en delen met de hypotheekadviseur? Een plek waar je persoonlijke en financiële gegevens direct uit verschillende bronnen ophaalt. En waar je jouw data veilig deelt. Om dit te testen, zochten wij de samenwerking met Schluss.

Schluss app

Schluss helpt je gegevens te verzamelen via een app bij de juiste officiële bronnen, wanneer alleen jij als klant daar toestemming voor geeft. Je logt via de Schluss app in bij de overheid, belastingdienst en BKR en verzamelt direct je persoonsgegevens en je financiële gegevens. Daarna deel je in de app de gevraagde gegevens met de hypotheekadviseur.

Direct berekenen, adviseren en accepteren

Snel je gegevens verzamelen en delen is al een enorme winst. Een data management app gebruiken die gevalideerde data doorgeeft zoals de beta-app van Schluss, geeft ons als bank ook zekerheid dat die gegevens van de aanvrager juist zijn. Alle gegevens uitgebreid controleren is dan niet meer nodig. Met deze gevalideerde data kan de adviseur direct een hypotheek berekenen, adviseren en ook accepteren. Dus snel zekerheid geven.

Relevante woningdata en sneller hypotheekproces

Naast de financiële gegevens haalt de adviseur via Altum AI tijdens de afspraak alle relevante en actuele woningdata op. Zoals bouwjaar, woningtype, energielabel. Zo kan de adviseur verduurzaming of een eventuele verbouwing bespreken.

Samen met Topicus bouwen we momenteel een werkende proefopstelling voor de adviseur. Met deze oplossing kan de klant makkelijk zijn data delen en kan de adviseur direct berekenen: ‘Wat kun je lenen?’, adviseren: ‘Welke hypotheek past bij je?’ en accepteren: ‘Direct zekerheid bieden’.

Zo werkt de snelle hypotheekaanvraag

Zo werkt de snelle hypotheekaanvraag
Gegevens verzamelen en gelijk delen

Indicatieve berekening thuis

De klant maakt thuis online een indicatieve berekening en plant een hypotheekadviesgesprek in met een hypotheekadviseur.

Afspraak met hypotheekadviseur:

  • Gevalideerde woningdata ophalen
  • Informatie over het huis wordt getoond en de adviseur bespreekt eventuele verbouwingen of verduurzamingen.
  • Gevalideerde klantdata via Schluss app verzamelen en gelijk delen met adviseur.
  • Adviseur kan met de gegevens direct berekenen en adviseren.
  • Adviseur kan met slim hypotheekmodel direct accepteren.
  • Daarna kan alles direct digitaal worden geadministreerd.
Hypotheekflow pilot
Berekenen, adviseren en accepteren

Prototype en pilot

De usecase ‘Hypotheek in één dag’ werd begin dit jaar door ons uitgewerkt in een klikbaar prototype en succesvol getest met adviseurs van SNS en klanten. Op dit moment werken we aan proefopstelling die we eind dit jaar opnieuw willen valideren met klanten en adviseurs. Bij een succesvolle validatie, gaan we deze oplossing in 2021 hopelijk stapsgewijs implementeren.

Snel en veilig proces met minder kosten

Voor zowel klant, adviseur en bank zijn er in dit snelle hypotheekproces alleen maar voordelen. De klant krijgt direct zekerheid. De adviseur kan sneller en efficiënter werken. En de bank bespaart tijd en geld om de aanvraag te beoordelen, te accepteren en te administreren.

Maar ook het veilig delen is een belangrijk pluspunt. De klant bepaalt zelf welke gegevens met wie gedeeld worden. En de bank weet dat de gedeelde gegevens de juiste zijn.

Een hypotheek voor iedereen

Een uitbreiding op het digitaal delen en beoordelen is dat je voor specifieke doelgroepen zoals ondernemers of duurhuurders ook gericht naar andere data kan kijken, zodat een hypotheek voor iedereen straks mogelijk wordt.

Wil je meer weten over deze pilot? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel