De Volksbank logo de volksbank
Hero Home FG

Nederland financieel sterk

Financiële onrust heeft grote invloed op de gezondheid en het welzijn van mensen. Ook vinden veel mensen het lastig om hulp te vragen bij financiële problemen. Het is daarom belangrijk dat iedereen de signalen van geldzorgen herkent. Bij jezelf, maar ook bij anderen. Want zo kunnen we elkaar sneller helpen. En met elkaar in gesprek gaan om een oplossing te vinden. Ook dat is beter voor elkaar.

Wij zetten ons in voor het welzijn van de samenleving; we stellen mensen voorop. Ook als het gaat om het voorkomen van financiële stress. Onze merken SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen benaderen klanten actief en brengen hen, als zij dat willen, in contact met een financiële coach. Zo kunnen klanten direct aan de slag met het verbeteren van de financiële situatie om geldzorgen te voorkomen.

Om onze klanten goed te kunnen helpen, zijn we graag altijd dichtbij. Ook wanneer het gaat om geldproblemen of financiële stress. Daarom hebben wij 443 RegioBank kantoren en meer dan 200 SNS winkels verspreid door Nederland. Zo zijn we niet alleen digitaal en telefonisch bereikbaar, maar ook bij jou in de buurt. Want geldzaken zijn menselijke zaken.

Jong geleerd is oud gedaan. Het is belangrijk om kinderen al jong te leren goed met geld om te gaan. Dit geeft ze een stevige basis om de juiste keuzes te maken en zo geldproblemen op latere leeftijd te voorkomen. Daarom is de Volksbank in 2013 gestart met het beschikbaar stellen van gratis Eurowijs lesmateriaal aan scholen en geven onze medewerkers gastlessen op scholen. En met succes.

Meer over Eurowijs

Vlcsnap 2023 04 13 16h45m55s287
VB 01919 900

Mensen met geldproblemen trekken laat aan de bel

Wat zijn de effecten van de recente prijsstijgingen? De Volksbank deed onderzoek om een beter beeld te krijgen hoe ouders met jonge kinderen omgaan met de veranderde economische situatie. Daarnaast analyseerde de bank hoe haar eigen klanten reageren. Belangrijkste conclusie: de meeste mensen met geldproblemen trekken laat aan de bel. Gemiddeld pas na vijf jaar schakelen zij een professional in.

Lees meer over het onderzoek

VB 01085 900

Aandacht voor geldzorgen

Voor veel mensen met geldproblemen is het lastig om toe te geven dat het niet lukt om de problemen zelf op te lossen. Vaak is de schaamte te groot. We weten dat mensen kwetsbaar zijn wanneer het inkomen wegvalt, bijvoorbeeld door een echtscheiding, ziekte of werkloosheid. Het lastige is dat er zowel directe als indirecte signalen van geldproblemen zijn. Een direct signaal is wanneer iemand aanklopt voor hulp. Of wanneer iemand in de schuldhulpsanering zit.

Indirecte signalen zijn moeilijker te herkennen. Denk aan iemand die steeds meer teruggetrokken leeft, maar ook wanneer (persoonlijke) verzorging onder druk komt te staan door geldproblemen. Het is daarom extra belangrijk om oog te hebben voor elkaar zodat we signalen van geldproblemen snel herkennen.

Vijf tips om iemand te helpen bij geldproblemen

1. Open het gesprek en neem de tijd
Vraag hoe het écht met iemand gaat zonder direct naar geldzaken te informeren. ‘Heb je stress?’ is een goede vraag om te stellen. Zo kan je een bruggetje maken naar de eventuele financiële problemen. En neem vooral de tijd voor de ander. Bijvoorbeeld tijdens een wandeling of een kopje koffie. Zo heb je de ruimte om goed naar iemand te luisteren.

2. Bespreek samen de mogelijkheden
Wanneer er inderdaad financiële stress is, is het goed om te vertellen dat er mogelijkheden zijn. Stel vragen om goed zicht op de situatie te krijgen en kijk samen welke oplossingen passen bij de omstandigheden. Laat de hulpvrager zelf een keuze maken uit de opties die er zijn.

3. Maak een stappenplan met heldere doelen
Het is handig om samen een stappenplan te maken en deze op te delen in kleinere doelen. Zo creëer je met elkaar direct een concreet overzicht. Dat helpt vaak om de hulpvrager te motiveren en het stappenplan als haalbaar te laten ervaren.

4. Laat de regie bij de hulpvrager
Zeker niet onbelangrijk: geef de hulpvrager altijd het gevoel dat hijzelf de controle heeft en verantwoordelijk is voor het vinden van een oplossing. Jouw rol is een helpende hand bieden door advies te geven. Uiteindelijk bepaalt de hulpvrager zelf wat hij met dat advies doet.

5. Schakel professionele hulp in
Het inschakelen van professionele hulp is altijd een goed idee. Ook wanneer de financiële problemen op het eerste oog niet al te groot lijken. Er zijn veel organisaties gespecialiseerd in het bijstaan van mensen met financiële stress of betaalproblemen. Websites als de Nederlandse Schuldhulproute of Geldfit wijzen je verder op weg.

Als vrijwilliger helpen bij financiële stress?

Bekijk hier hoe we dat doen

Hulp wanneer het financieel even tegenzit

Deel dit artikel