De Volksbank logo de volksbank
Esther Rougoor website def

Tips van Esther

Hoe ontmasker ik een oplichter?

Binnen de Volksbank zien we klanten als belangrijke schakel binnen de veiligheidsketen. Omdat cybercriminelen zich vaak rechtstreeks tot de klant richten, is de klant als het ware de eerste defensielinie. En met een beetje hulp is die defensielinie ontzettend sterk. Welke fraudevormen zien we veel langskomen? En welke tips heeft Esther Rougoor, adviseur veilig bankieren bij de Volksbank?

Oplichters doen zich voor als medewerker van je bank. Meestal via een (verdacht) telefoontje. Hun doel is om je over te halen om een overboeking te doen, mee te laten kijken op je computer, tablet of mobiel, of om je bankproducten met bijbehorende pincodes af te geven.

Phishingberichten zijn nepberichten waarmee iemand achter jouw inlogcodes en andere gevoelige informatie probeert te komen. Bijvoorbeeld door jou op een bepaalde link te laten klikken. Phishingberichten krijg je vaak per e-mail.

Je krijgt een whatsapp bericht, zogenaamd vanaf een nieuw telefoonnummer van een familielid of een kennis. De oplichter doet alsof hij dringend hulp nodig heeft en vraagt je om geld over te maken. Hierbij wordt er flink wat druk op je uitgeoefend. Officieel heet dit hulpvraagfraude, ook wel whatsappfraude.

Tips van Esther

  1. Vertrouw op je ‘niet-pluis-gevoel’. Probeer, zodra je ook maar een beetje twijfelt, de tijd te nemen om daadwerkelijk te controleren of een bericht, link of telefoontje wel echt is.
  2. Voel je druk om iets te doen? Bijvoorbeeld om snel geld over te maken of codes te delen? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met internetcriminelen. Banken zullen je nooit vragen om meteen in actie te komen.
  3. Ontvang je berichten met daarin linkjes? Onthoud: linkjes zijn link. Belangrijke instanties zoals jouw bank of overheidsorganisaties vragen je nooit via een link in te loggen, maar verwijzen je altijd naar je eigen omgeving op hun website als ze een boodschap voor je hebben. Type dus zelf het webadres van je inlogpagina in de adresbalk en sla de pagina op in je favorieten om deze makkelijk terug te vinden. Of gebruik de bank app om je bankzaken te regelen.
  4. Banken vragen je nooit om een overboeking uit te voeren, om codes af te staan of om mee te kijken op de computer. Hang op en bel de bank op het vertrouwde nummer om het verhaal te verifiëren.
Ontdek wat we nog meer doen aan veilig bankieren

Deel dit artikel