De Volksbank logo de volksbank

Tips van Sanne om oplichters te ontmaskeren

Binnen de Volksbank zien we klanten als belangrijke schakel binnen de veiligheidsketen. Omdat cybercriminelen zich vaak rechtstreeks tot de klant richten, is de klant als het ware de eerste defensielinie. En met een beetje hulp is die defensielinie ontzettend sterk. Welke tips heeft Sanne van Denderen, manager veilig bankieren en cyber resilience bij de Volksbank?

Check altijd de volgende punten:

  1. Vertrouw op je ‘niet-pluis-gevoel’. Probeer, zodra je ook maar een beetje twijfelt, de tijd te nemen om daadwerkelijk te controleren of een bericht, link of telefoontje wel echt is.
  2. Voel je druk om iets te doen? Bijvoorbeeld om snel geld over te maken of codes te delen? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met internetcriminelen. Banken zullen je nooit vragen om meteen in actie te komen.
  3. Ontvang je berichten met daarin linkjes? Onthoud: linkjes zijn link. Belangrijke instanties zoals jouw bank of overheidsorganisaties vragen je nooit via een link in te loggen, maar verwijzen je altijd naar je eigen omgeving op hun website als ze een boodschap voor je hebben. Type dus zelf het webadres van je inlogpagina in de adresbalk en sla de pagina op in je favorieten om deze makkelijk terug te vinden. Of gebruik de bank app om je bankzaken te regelen.
Ontdek wat we nog meer doen aan veilig bankieren

Deel dit artikel