Naar inhoud
De Volksbank logo de volksbank

Melden van misstanden

De Volksbank is verantwoordelijk voor een veilige en integere omgeving voor iedereen die bij of voor ons werkt. We doen er alles aan om misstanden te voorkomen. Dat neemt niet weg dat het helaas wel kan gebeuren. In zo’n geval vinden we het belangrijk dat je je veilig en beschermd voelt om een (vermoeden van een) misstand te melden. Ook als jij jouw identiteit niet bekend wilt maken.

SpeakUp-reglement van de Volksbank

We begrijpen dat het melden van wangedrag best lastig kan zijn. Maar wanneer we weten wat er fout gaat, kunnen we er iets aan doen. Jouw melding ons om een goede invulling te geven aan de maatschappelijke rol van de Volksbank. Zo kunnen we blijven werken aan het behoud van het vertrouwen vanuit de samenleving in banken.

Hieronder volgt een toelichting op de meldprocedure van de Volksbank. Meer informatie en achtergrond is te vinden in het SpeakUp-reglement van de Volksbank.

Wat kun je melden?

Binnen de Volksbank bedoelen we met wangedrag; onwettig, onethisch of ander soort ongepast gedrag en overtredingen van in- en externe wet- en regelgeving, beleid en processen. Dit kan gaan over:

  • Ongewenste omgangsvormen: gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Dit kan subjectief zijn en wat als onveilig wordt ervaren verschilt per persoon. Maar dit gaat bijvoorbeeld over situaties als (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten.
  • Gedragsincidenten: situaties waarbij een medewerker (mogelijk) heeft gehandeld in strijd met in- en externe wet- en regelgeving zoals de Volksbank gedragscode, de hierop aanvullende gedragsregels en de gedragsregels vanuit de bankierseed. Voorbeelden van gedragsincidenten zijn handel met voorkennis, (schijn van) belangenverstrengeling, valsheid in geschrifte door medewerkers of ongeoorloofd gebruik van zakelijke systemen zoals rekeningen bekijken zonder zakelijk doel.
  • Misstanden (of een vermoeden hiervan): zeer ernstig wangedrag dat individuen, de Volksbank of de financiële sector als geheel kan schaden. Maar ook om gedragsincidenten en ongewenste omgangsvormen die zich structureel voordoen. Voorbeelden van misstanden zijn witwassen, (advisering over) belastingontduiking, structurele fraude of verkoop van niet passende producten (verzaken zorgplicht)
VB 00408 1920

Wie kan er melden?

In principe kan iedereen wangedrag melden. Naast vaste medewerkers zijn dit bijvoorbeeld ook oud-medewerkers van de Volksbank, medewerkers met een overeenkomst van opdracht, uitzendkrachten, gedetacheerden, zelfstandigen, vrijwilligers, stagiaires, sollicitanten, aandeelhouders, leden van de Executive Committee, leden van de Raad van Commissarissen, personeel van (onder)aannemers of leveranciers.

VB 01588 1920