'Collega's uitdagen om verder te denken dan dat zij gewend zijn'

Om een organisatie als de Volksbank te kunnen runnen heb je veel handen nodig. Handen die niet altijd die van de klant schudden. Handen die achter de schermen actief zijn en die het mogelijk maken om onze missie waar te maken. Zonder deze collega's zouden we nooit de menselijkste bank van Nederland kunnen zijn. We stellen graag Harro Roetman, manager Inkoop aan je voor.

Wat is je functie bij de Volksbank?

'Ik ben Manager Inkoop voor de Volksbank en haar merken en geef leiding aan een team van 8 inkopers, elk met verschillende aandachtsgebieden. Een kleine 9 jaar geleden ben ik ben bij SNS Reaal gestart. Ik ben binnengehaald om de inkoopfunctie verder te professionaliseren.'

Wat vind je leuk aan je werk?

'Vanuit de afdeling inkoop mag ik continu bezig zijn met het verbeteren van processen om onze klanten of collega’s nóg beter van dienst te kunnen. Door de schaalgrootte van de Volksbank kunnen we veel verschillende soorten projecten doen. Vanuit inkoop zijn wij de linking pin tussen wat er op de markt gebeurd en wat de interne organisatie nodig heeft. In deze rol kun je collega’s uitdagen om verder te denken dan ze gewend zijn. Dat veranderproces vormgeven vind ik het leukste van dit werk.'

Spelen er nog bijzondere projecten op jullie afdeling?

'Een groot project dat we de afgelopen periode hebben begeleid is het opnieuw inrichten van de inkoop van zoekmachineoptimalisatie en Google-advertenties. Samen met de marketingcollega’s van de 4 merken hebben we gekeken hoe we dit in de toekomst goedkoper en beter kunnen doen. Deze collega’s werden ook enthousiast van synergievoordelen die we behaald hebben. Het is gaaf om dit als inkoper te kunnen faciliteren.'

Als Volksbank willen we een menselijke bank zijn. Hoe zie je dat thema terug in je werk?

'We zijn momenteel erg druk met thema’s als duurzaamheid, waaronder circulariteit. Zo zijn we bezig met het verduurzamen van promotieartikelen voor onze klanten. Bij ieder project is het uitgangspunt: ‘wat betekent dit voor de klant, aandeelhouder, maatschappij en medewerker?’ We toetsen elk traject altijd aan de vier gedeelde waarden. Hierdoor maken we de goede keuzes. Volgens mij zou je dat ook doen als het om je eigen bedrijf zou gaan.'

Heb je daar een concreet voorbeeld van?

'We kijken kritisch hoe we onze dienstverlening nog simpeler en toegankelijker kunnen maken. Dat doen we nu met onze standaardcontracten. We hebben met het team een aantal verbeterpunten geïdentificeerd en deze onderverdeeld. In ons maandelijks afdelingsoverleg of in de weekstart bespreken we waar we staan.'

Als je één dag op de plek van CEO Maurice Oostendorp zou zitten, wat zou je dan doen of veranderen?

'Ik zou de dag besteden aan het gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen. De financiële sector is erg in beweging en ik vind het belangrijk dat we in onze toekomst blijven investeren.'

“We zijn bezig met het verduurzamen van promotieartikelen voor onze klanten” Harro Roetman manager Inkoop

Deel dit artikel

Actueel