De Volksbank logo de volksbank

Rob Langezaal blikt terug: 'Zonder een antwoord op de waaromvraag heb je weinig kans op succes.'

Tot 2007 had Rob Langezaal (Chief Commercial Officer van de Volksbank) geen enkele werkervaring in de financiële sector. Het leek hem eerlijk gezegd een beetje saai. De 10 jaren die volgden waren verre van dat. Een paar dagen voor zijn afscheid blikt Rob nog een keer terug op zijn tijd als bankier.

3686df80 b80a 4340 ba91 f3acbd4e4e66 rob dvb

In 2007 stapte je na 25 jaar bij KPN over naar een bank. Hoe logisch was die overstap voor jou?

'Een headhunter attendeerde mij op SNS Bank. Ik dacht in eerste instantie: wat moet ik nu bij een bank? Het leek me eerlijk gezegd een beetje saai. Maar dat SNS bewust op zoek was naar iemand van buiten de sector maakte me nieuwsgierig.'

Saai werd het nooit...

'Een oud-collega uit de directie van de bank zei laatst tegen mij: ‘Je kunt in een carrière van een bankier eigenlijk niet meer meemaken dan jij in 10 jaar hebt meegemaakt.’ Gelukkig is de bank nu weer gezond. We zijn sterk gegroeid in aantal klanten en in klanttevredenheid.'

Wat voor bedrijf laat je achter?

'Een bedrijf dat bewezen heeft terug te kunnen gaan naar zijn roots en tegelijkertijd een moderne jas heeft aangetrokken. Een gezonde en robuuste bank die niet meer valt weg te denken uit het Nederlandse bankenlandschap. Verder een bedrijf met 4 sterke merken die een prachtige groei hebben laten zien. Merken die duidelijk op de kaart staan en ook waardering van klanten en belangengroepen in de maatschappij krijgen.'

Wat neem je mee van je tijd bij de Volksbank?

'Dat het heel belangrijk is om uit te vinden waarom je als organisatie op de wereld bent. Zonder een antwoord op de waaromvraag heb je weinig kans op succes. Het opstellen van het manifest, onze interne waarden en normen, bracht binnen de bank betrokkenheid en verbinding. Niet alleen tussen collega's maar ook met de klanten.'

CEO Maurice Oostendorp over Rob Langezaal
'Ruim tien jaar lang heeft Rob leiding gegeven aan de commerciële activiteiten van de Volksbank en haar merken ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS. Een periode waarin er enorm veel is gebeurd en veranderd. Eén ding is in die hele periode nooit anders geweest: Robs denken en handelen vanuit de klant en vooral vanuit de emotie van de klant. Deze focus en overtuiging heeft veel bijgedragen aan het succesvol implementeren van onze missie, bankieren met de menselijke maat.'

“Het opstellen van het manifest, onze interne waarden en normen, bracht binnen de bank betrokkenheid en verbinding” Rob Langezaal

Deel dit artikel