De Volksbank logo de volksbank
Financieel onbezorgd top visual min

Financieel onbezorgd

Om de financiële weerbaarheid van de klanten van onze bankmerken en de mensen om hen heen te verbeteren, zetten we ons actief in op drie gebieden: vaardigheden, bezorgdheid en financiële positie. Met educatieprogramma’s zoals Eurowijs stimuleren we het aanleren van financiële vaardigheden op jonge leeftijd. En SNS organiseert in verschillende winkels workshops veilig online bankieren om mensen vaardig te maken in het omgaan met zaken als e-mail phishing, schadelijke software en social engineering.

Maar we doen meer...

Met de Barometer Financiële Onbezorgdheid meten we sinds maart 2018 maandelijks de financiële onbezorgdheid onder 750 Nederlanders, waaronder ruim 500 klanten. Onze doelstelling is dat in 2020 50% van onze klanten aangeeft dat de bank voor hen klaar staat als ze financiële zorgen hebben. Eind 2019 stond dit cijfer op 48,1%; we zijn dus goed op weg. Klik hier voor meer informatie over de visie van de Volksbank op financiële weerbaarheid.

Aandacht voor preventie

Uit onderzoek van ons Expertisecentrum Financiële Weerbaarheid blijkt dat mensen met schulden gemiddeld vijf jaar wachten met hulp zoeken. In die vijf jaar wordt de schuld ruim tien keer zo hoog. Daarom besteden we veel aandacht aan preventie. Zo nemen we met SNS deel aan de Nederlandse Schuldhulproute met als doel om te voorkomen dat betalingsproblemen uitgroeien tot geldzorgen. Ook organiseert SNS informatiesessies voor klanten met een aflossingsvrije hypotheek.

Er zijn wanneer het er toe doet

We zijn er voor klanten op de momenten die er toe doen. Zo zorgt RegioBank dat er altijd een zelfstandig adviseur in de buurt is en biedt SNS al haar klanten een persoonlijk ‘klantteam’ met de ruimte om zelf te bepalen hoe persoonlijk ze het willen hebben. ASN Bank heeft geen fysieke winkels, maar scoort goed op klantcontact en klanttevredenheid. En BLG Wonen maakt de woningmarkt toegankelijker, bijvoorbeeld voor starters, met de ‘huurverklaring’ voor duurhuurders.

Hulp in plaats van incasso

En omdat we ook in mindere tijden klaar staan voor klanten, maken we sinds 2017 geen gebruik meer van incassobureaus. Want we willen klanten niet onnodig opzadelen met incassokosten. We komen ook bij de klant thuis en bieden in sommige gevallen budgetcoaching en indien nodig ook jobcoaching kosteloos aan voor mensen met een betalingsachterstand op hun hypotheek. Wil je hierover meer weten en ben je klant bij SNS, ASN Bank of RegioBank, neem dan contact op met jouw adviseur.

Eurowijs: jong geleerd

Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd leren omgaan met geld. Om de vaardigheden van kinderen te vergroten, bereikten wij het afgelopen jaar ruim 215.000 schoolkinderen in het basis- én voortgezet onderwijs met het gratis financiële educatiepakket van Eurowijs.

Dat doen we met gastlessen die onze eigen medewerkers als vrijwilliger geven en het gratis lesmateriaal dat we ter beschikking stellen aan leerkrachten. Een op de drie basisscholen gebruikt dat al en ook ouders leren Eurowijs steeds beter kennen. Zo leggen we samen een belangrijke basis voor het aanleren van financiële vaardigheden.

Wil jij voor je school lesmaterialen bestellen? Ga dan naar eurowijs.nl. En speciaal voor kinderen is er Eurowijs Kids. De leukste website over geld, met oefeningen en leuke spelletjes.

Meer lezen?

Deze publicaties laten zien hoe de Volksbank denkt over en bijdraagt aan financiële weerbaarheid.

Klantonderzoek: sparen moet blijven lonen

Geen incassobureaus bij de Volksbank

Alles over Financieel onbezorgd

26 februari 2020

“Maak het toeslagenstelsel menselijker” – door Marieke Commandeur

Bied mensen bij een nieuw toeslagenstelsel vooral zekerheid. Bijdragen voor zorg, huur en kinderopvang als ‘gift’ werken beter dan voorschotten, aldus Marieke Commandeur, gedragsec...

24 januari 2020

Positieve spaarrente: voor een financieel onbezorgd leven

Bij de Volksbank draait het niet alleen om geld, maar ook om een beter Nederland. Een Nederland waarin iedereen een financieel onbezorgd leven moet kunnen leiden. Sparen hoort daar...

23 januari 2020

Eurowijs: hoe spaar jij?

Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd leren omgaan met geld. En dat ze leren dat sparen slim is. Sparen van je zakgeld of heb je geld gekregen van je oma? Er zijn zov...

18 december 2019

Geen incassobureaus bij de Volksbank

In plaats daarvan kijken we klanten liever zelf in de ogen om samen te zoeken naar de beste oplossing voor financiële problemen. Dat doen onze vier bankmerken ASN Bank, BLG Wonen,...

18 december 2019

'Schrikbarend te zien waar mensen mee moeten worstelen'

Zou jij je financiële problemen bij je bank melden, of in gesprek gaan met een afdeling Bijzonder Beheer? Een gekke vraag? Misschien niet. Bij de Volksbank werken we er hard aan om...

17 december 2019

Financiële weerbaarheid en gedrag van mensen

We worden dagelijks verleid om van alles te kopen en we geven er allemaal wel eens aan toe. Maar de een is beter bestand tegen die verleidingen dan de ander. Waar komen die verschi...

03 december 2019

Klantonderzoek: sparen moet blijven lonen

Ruim 3.000 particuliere consumenten waren in oktober en november 2019 betrokken bij het onderzoek van de Volksbank: 3.000 kwantitatief en 12 groepsdiscussies met steeds vier respon...

10 december 2018

Armoede in Nederland... feit of fictie?

'Wat nou armoede, Nederland is toch een welvarend land!' Dat is wat we vaak denken. Toch is armoede wel degelijk een probleem in Nederland. Maar liefst één op de vijf huishoudens h...

18 april 2018

Verslag van het Volkscafé Financiële Weerbaarheid

Je zult ze maar hebben: financiële zorgen over de toekomst. Of concrete problemen hier en nu. Die kunnen je veel stress bezorgen. Hoe fijn is het wanneer een bank je in zo’n situat...

14 april 2018

Financiële weerbaarheid

Uiteindelijk zou iedereen moeten merken dat de bank er voor je is en naast je staat, ook als je financiële zorgen hebt.