De Volksbank logo de volksbank

Klantonderzoek: sparen moet blijven lonen

Ruim 3.000 particuliere consumenten waren in oktober en november 2019 betrokken bij het onderzoek van de Volksbank: 3.000 kwantitatief en 12 groepsdiscussies met steeds vier respondenten. Onder de deelnemers aan het onderzoek waren ook klanten van ASN Bank, RegioBank en SNS. De uitkomsten zijn duidelijk: consumenten vinden negatieve spaarrente principieel onaanvaardbaar. In de gesprekken kwam dit telkens terug. Negatieve rente druist in tegen de sterke Nederlandse spaarmentaliteit. Ons is immers met de paplepel ingegoten dat sparen loont, dat wordt door de Nederlandse banken ook al sinds jaar en dag gestimuleerd.

Sparen moet lonen

Mensen gaven in de gesprekken aan dat een financiële buffer een basisvereiste is voor ieder financieel huishouden. Banken hebben een belangrijke maatschappelijke rol in deze bewaarfunctie van geld. Zodra de spaarrente negatief wordt, roept dit diepliggende emoties op bij mensen. Ze gaan op zoek naar alternatieve manieren om meer controle en zekerheid te krijgen, ook als dit ten koste gaat van de veiligheid van het spaargeld - zoals contant geld in huis bewaren. Dit is vooral zichtbaar bij mensen met een lager spaarsaldo. Het percentage dat spaargeld daadwerkelijk thuis bewaart is laag (8%), maar de bereidheid daartoe neemt toe: 30% wil het spaargeld weer thuis gaan bewaren bij een negatieve rente.

Een paar uitspraken van consumenten tijdens het onderzoek:

“Het nut van sparen is van kleins af meegegeven en het is meegegroeid. Krijg het er dan nog maar eens uit.”
“Ik geef jullie juist geld om geld te verdienen.”

Meer weten over het onderzoek? Bekijk de samenvatting met belangrijke uitkomsten en grafieken

Deel dit artikel