De Volksbank logo de volksbank

App helpt asielzoekers uit administratief moeras

Je brengt een bezoek aan een asielzoekerscentrum. Zeven maanden later heb je samen met 5 andere collega's een Androidapp ontwikkeld waarmee vluchtelingen formulieren kunnen inscannen en versturen. Evelien Surstedt, sinds 2009 in dienst van de Volksbank, vertelt hoe deze app in zo'n korte tijd tot stand kon komen.

Eveline

Hoe kreeg je het idee om een app te maken?

"In februari bracht ik met een aantal collega's die ook aan het KEI-programma, ons interne young-talent programma, meedoen een bezoek aan het AZC in Tilburg. Tijdens de rondleiding ontmoetten we een Syrische man in een grijs, wollen colbert die achter een baksteenhoge stapel papier zat. De man had blijkbaar het idee dat wij hem kwamen helpen met zijn administratie, maar we konden op dat moment niets voor hem doen."

Ik moet helpen, dacht je...

"Het gevoel dat er hulp nodig was bleef knagen. Tot ik die avond Alexander Baas, COO van de Volksbank, tijdens een KEI-bijeenkomst bevlogen hoorde spreken over ons Manifest en het helpen van mensen zonder dat je daar als bedrijf een vergoeding voor krijgt. Toen kreeg ik het idee om in het kader van een opdracht voor het programma een app voor vluchtelingen in administratieve nood te bouwen."

Waarom had je het idee dat je kón helpen?

"Ik ben in Nederland opgegroeid en ervaar de administratieve last die we hier hebben als iets gewoons. Ik ben het gewend. Met mijn algemene kennis van belastingen, ziektekostenverzekeringen en DigiD moest het lukken om deze man en veel anderen in zijn situatie te helpen."

Wanneer ontstaat de behoefte aan administratieve hulp precies?

"Als een asielzoeker een verblijfstatus krijgt, verlaat hij het AZC en stroomt hij uit naar een gemeente. Vanaf dat moment wordt het ingewikkeld: hij moet zelf zaken gaan regelen op het gebied van wonen, gezondheidszorg, werk en inkomen. Op dat moment komt er een berg administratie op hem af."

Hoe helpt jullie app dan?

"Als je net een verblijfsstatus hebt gekregen, zijn een DigiD en een zorgverzekering belangrijk. Daarover vind je informatie in de app. Verder kun je alle benodigde documenten met de app inscannen en digitaal in de app opslaan. Vervolgens kun je ze eenvoudig en veilig (?) doorsturen naar je Nederlandse contactpersoon, de zogenaamde integratiebegeleider."

De app is in het Nederlands, is dat handig?

’De app is naast Nederlands ook in het Engels en Arabisch in te stellen. Momenteel zijn we samen met Afghaanse asielzoekers bezig met een Afghaanse versie van de app."

In 7 maanden een app bouwen is best een pittige klus lijkt me.

"We waren met z'n vieren, dat scheelde. Een collega heeft de app ontwikkeld. De content en vertalingen deed ik samen met twee andere collega’s. Al met al waren we met z'n vieren elke week toch zeker 2 uur met ons project bezig."

Heb je nog externe hulp ingeschakeld?

"Ja, zeker. Zo zijn we begonnen met het interviewen van medewerkers van Vluchtelingenwerk en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). En natuurlijk hebben we met asielzoekers gesproken en de app met hen getest."

Hoe zijn de reacties?

"We zijn twee keer op het AZC in Oisterwijk geweest om de app aan de bewoners te laten zien en de reacties daar waren enthousiast. Ook hebben we al verzoeken binnengekregen voor het uitbreiden van de app. Maandag 18 september hebben we de app aan het management van IT van de Volksbank gepresenteerd. Ook zij waren erg enthousiast en willen ons helpen hem verder uit te bouwen en te promoten."

In oktober 2017 vertelden Evelien en Wouter van de Volksbank bij Omroep Brabant over de app.

Deel dit artikel