De Volksbank geeft als eerste bank in Europa met succes achtergestelde groene Tier 2-obligaties uit

Op 15 juli 2020 heeft de Volksbank N.V. als eerste bank in Europa met succes voor een bedrag van € 500 miljoen aan achtergestelde groene Tier 2-obligaties uitgegeven. De obligaties hebben een looptijd van 10,25 jaar en een coupon van 1,75%. Er is door beleggers ingetekend voor meer dan € 1,75 miljard. Er was een zeer sterke belangstelling van ESG-beleggers die 73% van de transactie kregen toegewezen.

Doelstelling duurzaamheid

De Volksbank wil een relevante en positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, met een focus op duurzaamheid en financiële weerbaarheid. Met de uitgifte van achtergestelde groene Tier 2-obligaties voegt de Volksbank een nieuw element aan haar waardeketen toe. De netto-opbrengst van de groene obligaties wordt toegewezen aan een Eligible Green Loan Portfolio van nieuwe en bestaande leningen die bijdragen aan onze klimaatneutrale balans door verminderde of vermeden emissies. Dit past bij onze doelstelling voor een klimaatneutrale balans van 45% in 2020, oplopend tot 100% in 2030.

Green Bond Framework

De achtergestelde groene Tier 2-obligaties zijn uitgegeven onder het Green Bond Framework van de Volksbank. Dit framework is opgesteld overeenkomstig de ICMA Green Bond Principles en is getoetst op kwaliteit, duurzaamheid en transparantie door ISS-oekom, een van 's werelds toonaangevende ratingbureaus op het gebied van duurzaam beleggen.

De achtergestelde groene Tier 2-obligaties worden genoteerd aan de Luxembourg Stock Exchange.

Uitgiftespecificaties

Omvang uitgifte

€ 500 miljoen

Uitgifteprijs