De Volksbank en NLvoorelkaar lanceren wervingscampagne voor vrijwilligerswerk

Nederland heeft verrassend veel vrijwilligers. Bijna de helft van alle mensen die in Nederland wonen, zet zich een of meerdere keren per jaar in voor vrijwilligerswerk. Voor of mét een ander. Toch is er een nijpend tekort aan vrijwilligers. Om dit gat te dichten, starten de Volksbank en NLvoorelkaar op 1 december een campagne. Onder andere met een tv-commercial en via sociale media worden mensen opgeroepen naar vrijwilligersplatform NLvoorelkaar.nl te gaan. De campagne moet net dat extra zetje zijn om nóg meer mensen enthousiast te maken voor vrijwilligerswerk.

NLvoorelkaar is het grootste vrijwilligersplatform van Nederland. Op hun website NLvoorelkaar.nl vinden aanbod en vraag elkaar sinds 2012. Maar liefst 100.000 vrijwilligers vinden dankzij deze ‘vrijwilligersmarktplaats’ een klus die bij hem of haar past. Ondanks dit enorme succes staan er op dit moment ruim 12.000 hulpvragen open. Een ‘gat’ dat extra groot is als gevolg van de pandemie. Het gaat om hulpvragen van particulieren en organisaties. En om klusjes die soms zelfs vanuit huis of online vervuld kunnen worden.

Een enkel uurtje maakt al verschil

Met de campagne laten de Volksbank en NLvoorelkaar zien dat je al heel snel en eenvoudig voor een ander het verschil kunt maken. Door voor iemand een boodschap te doen, de hond uit te laten, een wandelingetje te maken of iemand te helpen met zijn of haar huiswerk. Oftewel: klusjes die iedereen kan uitvoeren. Voor mensen die vaak in de eigen wijk wonen. Want vrijwilligers kunnen zelf aangeven in welk postcodegebied ze zich willen inzetten.

Helpen maakt happy

De campagne benadrukt dat het behalve om vrijwillige, ook om laagdrempelige inzet gaat. En de campagne zoomt in op de sterkste troef van vrijwilligerswerk: heel veel mensen worden er heel blij van. Elke dag weer. Zowel de mensen die geholpen worden als zij die zich belangeloos inzetten voor een ander.

de Volksbank I NLvoorelkaar

Samenwerking NLvoorelkaar en de Volksbank

“Wij zijn zeer verheugd over deze samenwerking met de Volksbank”, aldus Jeroen de Punder, directeur van NLvoorelkaar. “Met deze maatschappelijk betrokken bank aan onze zijde, hopen we met deze campagne nog meer mensen voor vrijwilligerswerk te interesseren.”

Jeroen Dijst, Chief Risk Officer van de Volksbank: “Onze bank vindt het belangrijk om maatschappelijke impact te hebben. De samenwerking met NLvoorelkaar sluit daar naadloos op aan. Sowieso geven wij onze medewerkers de gelegenheid om zich - onder werktijd – in te zetten voor vrijwilligerswerk. Alles bij elkaar gaat het om zo’n 3.500 medewerkers. De behoefte aan vrijwilligers is echter veel groter. We hopen dan ook van harte met deze campagne het verschil tussen vraag en aanbod van vrijwilligerswerk zoveel mogelijk te verkleinen. Of - liever nog - weg te werken.”

Top 5 hulpvragen in de afgelopen 2 maanden:

• 42% maatjes/gezelschap
  • 15% klusjes
  • 14% activiteitenbegeleiding
  • 9% taal en lezen (bijvoorbeeld taalmaatjes voor nieuwkomers of begeleiding bij huiswerk)

8% vervoer (bijvoorbeeld naar ziekenhuis)

“Laatst heb ik met mijn team een dag vrijwilligerswerk gedaan bij 'Stichting Vredenoord' in Huis ter Heide. Rollators en rolstoelen schoonmaken van de ongeveer 100, veelal, bewoners die lijden aan dementie. Daarna hun 'vervoersmiddelen' versierd met o.a. bloemetjes en stickers omdat er regelmatig rolstoelen gehijacked werden. Daarna in rolstoel-colonne het bos in. Onvoorstelbaar hoe je mensen intens gelukkig kunt maken met wat aandacht, en wat gekkigheid: een rolstoelrace. We hebben met elkaar echt een topdag gehad.”

Edwin Langelaan - Manager

“Doordat vrijwilligerswerk wordt gestimuleerd, kon ik voor een crisisopvang voor kinderen uit Amsterdam-Zuidoost aan de slag. Zulke centra komen voorbij op tv of in de krant, maar als je daar zelf loopt, raken de verhalen je pas echt. Ik geniet ervan dat ik dan net het positieve verschil kan maken. Zo hebben we een geweldig feestdiner georganiseerd waarbij winkels uit de buurt alles sponsorden. Of laptops ingezameld die de kinderen mochten houden. Ze konden het gewoon niet geloven. Ik ben inmiddels verliefd op deze buurt. De mensen, de verschillende culturen, de vriendelijkheid, maar ook de saamhorigheid. Er zijn hier zoveel mooie projecten.”

Monique Mentjox - Senior adviseur

Over De Volksbank N.V.

De Volksbank is de organisatie achter ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS en de drijvende kracht op de achtergrond die vanuit menselijke behoeftes bancaire producten, processen en systemen ontwikkelt. Door te bankieren met de menselijke maat dragen wij samen bij aan een financieel gezond leven voor iedereen in Nederland. ASN Bank stimuleert duurzame vooruitgang, BLG Wonen zorgt dat goed wonen voor iedereen mogelijk is, RegioBank zet zich in voor leefbaarheid in de buurt en SNS vergroot de financiële weerbaarheid van mensen in Nederland. De Volksbank is gevestigd in Utrecht. Voor meer informatie: www.devolksbank.nl

Over NLvoorelkaar