11
januari
2021
|
16:00
Europe/Amsterdam

Vertrouwensmonitor 2020: maatschappelijke rol van SNS, ASN Bank en RegioBank zichtbaar

Samenvatting

Op 11 januari 2021 heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) voor de zesde keer de Vertrouwensmonitor Banken gepresenteerd. Het brede consumentenonderzoek meet het vertrouwen van consumenten in de sector en in hun eigen bank. Dit jaar is voor het eerst ook aanvullend onderzoek gedaan naar de aspecten privacy en maatschappij. Ook over het coronacrisisjaar 2020 laten de uitkomsten een stabiel beeld zien, waarbij het vertrouwen in de sector niet eerder zo hoog was als in het 3e kwartaal.

 

Ook dit jaar is het vertrouwen in de eigen bank op een hoger niveau dan het cijfer voor de sector. De scores laten zien dat ASN en RegioBank met Triodos bovenaan staan waar het gaat om vertrouwen in de eigen bank. Het vertrouwen in SNS is gestegen ten opzichte van 2019. Klanten geven de sector een hogere score op transparantie. Het vertrouwen wordt verder in positieve zin bepaald door online dienstverlening en deskundigheid. Wel daalt het sectorcijfer op klantcontact. Weliswaar namen minder klanten dan vorig jaar contact op met hun bank. Maar tegelijk gaven iets minder klanten aan dat hun vraag goed was behandeld. Juist op het punt van klantcontact en -relatie zetten wij komende tijd onze accenten waarbij wij ons onderscheid kunnen laten zien.

Geheel in lijn met onze ambities bij de Volksbank is in de Vertrouwensmonitor 2020 voor het eerst ook onderzocht hoe de sector omgaat met privacy en haar maatschappelijke rol. Het weegt in belangrijke mate mee bij vertrouwen dat banken actief laten zien wat zij bijdragen aan een betere wereld. Daarom zijn ook deze twee aspecten onderzocht. Consumenten geven banken een 3,6 voor de omgang met privacy en een 3,4 voor de manier waarop zij omgaan met hun maatschappelijke rol.

Bekijk het volledige rapport 'Vertrouwensmonitor Banken 2020'