03
december
2020
|
21:17
Europe/Amsterdam

Seintje om slimmer om te gaan met je centen

Samenvatting

Slimme, data-driven seintjes. We zien ze overal….Zoals een seintje van de telefoonprovider als de databundel bijna op is. Het seintje van Netflix als er nieuwe afleveringen zijn van een favoriete serie. Of seintjes bij het inloggen op Google vanaf een onbekend apparaat. Ook de Volksbank geeft seintjes.

Slim seintje: klopt je toeslag nog?

Het huidige systeem bij de Belastingdienst voor toeslagen was de aanleiding voor het uitdenken van een nieuw slim seintje. Uit onderzoek van de Consumentenbond in 2018 blijkt dat een kwart van alle toeslagen te hoog is. En dan achteraf terugbetaald moet worden. Om te voorkomen dat klanten hierdoor mogelijk in de problemen komen, hebben we de toeslagchecker ontwikkeld.

Deze slimme tool signaleert met data-analyses als klanten mogelijk een te hoog bedrag aan zorg- of huurtoeslag ontvangen. Mocht dat blijken uit onze data? Dan krijgen klanten hierover een seintje. Dit kan er in de toekomst zo uitzien, bijvoorbeeld via een seintje in de mobiel bankieren app.

Resultaten toeslagchecker

Een eerste pilot bij 200 klanten van SNS is door deze groep goed ontvangen. 75% is positief over het seintje, 15% neutraal en 10% wil het liever niet. De twee daarop volgende testen naar alle klanten, die aangaven seintjes en tips van SNS te willen ontvangen, laten vergelijkbare resultaten zien. Ditzelfde geldt voor een test onder ongeveer 1.500 klanten die volgens het datamodel mogelijk te veel zorgtoeslag ontvangen.

Lees verder over deze case op onze Innovatie-website

Deel deze release

Laatste nieuws