De Volksbank logo de volksbank

Diversity Day: “Het is goed om elkaars voorkeuren en valkuilen te kennen.”

Craig Dougherty (52) en Liza Obdam (28) zijn beiden Riskmanager bij de Volksbank. Ze werken in een internationaal team. Hun collega’s spreken verschillende talen, hebben verschillende achtergronden, culturen en religies. Hoe moeilijk – of makkelijk – is het dan ‘om jezelf te zijn’? En waar loop je tegenaan als team?

Craig, Liza en hun collega’s volgen een zogenoemde Diversity Journey. Eén sessie hebben ze al gehad. Die misschien wat onwennig begon, want wat moet je met zo’n breed onderwerp? Waar gaat diversiteit over? Craig: “Volgens ons juist over méér dan die taal-, cultuur-, en achtergrondverschillen. Die zien we als super divers team eigenlijk als een gegeven. Het gaat er volgens ons om: wie ben jij? Wat drijft jou, waar ben je goed in? En: wat vind jij leuk om te doen? Zo leer je elkaar óók op een andere manier kennen. En kun je elkaar vinden door gebruik te maken van elkaars talent. Maar ook van elkaars ideeën, creativiteit en kennis.”

Openheid creëren

Het klinkt zo simpel. Gaat het echt zo vanzelf? Liza: “Nou ja, met één sessie ben je er natuurlijk nog niet. Maar het begint wel met bewustwording en elkaar beter leren kennen. Het was uiteindelijk heel prettig om eens op een heel andere manier met elkaar te praten. Dóór te kunnen vragen en ja, om open te zijn over je gedachten. Craig: “We hoeven echt elkaars diepste geheimen niet te weten, we blijven tenslotte collega’s. Maar het is heel goed om elkaars talenten en valkuilen te leren kennen. Elkaars sterke én mindere kanten. Zo creëer je openheid en kun je elkaar als collega’s nog beter vinden.” Liza: “Als gezegd, we zijn er nog niet. Het is aan ons om het onderwerp levend te houden. Het op de agenda te zetten, informele gesprekken te voeren. En door sociale momenten in te bouwen, zoals een wekelijkse borrel.”

Craig: "We hoeven echt elkaars diepste geheimen niet te weten, we blijven tenslotte collega’s. Maar het is heel goed om elkaars talenten en valkuilen te leren kennen. Elkaars sterke én mindere kanten. Zo creëer je openheid en kun je elkaar als collega’s nog beter vinden."

Nederlandse bank

Liza: “De realiteit is dat de Volksbank een Nederlandse bank is. We richten ons op Nederlandse klanten. Tegelijkertijd hebben wij een divers team met collega’s met verschillende achtergronden en culturen. De voertaal hoeft dus niet Nederlands te zijn, gewoonweg omdat collega’s het niet spreken. Soms praten we in verschillende talen, en begrijpen we elkaar nog steeds. Of schakelen we helemaal naar het Engels als een collega iets in het Nederlands niet verstaat. Voor hen kan het wel lastig zijn om interne communicatie te volgen. Daar zijn we ons best voor aan het doen, dat meer interne documenten en informatie, ook in het Engels beschikbaar komen. Ik heb begrepen dat er voor nieuwe collega’s ook een welkomstboekje in het Engels komt, dat is al een mooie stap.

Meer divers

En hoe doet de Volksbank het verder op gebied van diversiteit? Volgens Liza en Craig valt er nog wel wat te winnen. Met inclusie zit het wel goed, maar het mag nog volgens hen wel wat meer divers. Zeker als je kijkt naar de voor de hand liggende aspecten als diversiteit in sekse, cultuur en achtergrond. Liza: “Ik weet niet precies wat de man/vrouw-verhouding bij de bank is, maar merk wel dat ik vaak de enige vrouw ben in meetings. Dat hoeft van mij ook echt geen fiftyfifty te worden hoor. Het aantal mannen dat zich aangetrokken voelt tot deze sector, is nu eenmaal groter, maar het kan denk ik beter.”

Liza: “Ik weet niet wat de man/vrouw-verhouding bij de bank is, maar merk wel dat ik vaak de enige vrouw ben in meetings. Dat hoeft van mij ook echt geen fiftyfifty te worden hoor. Het aantal mannen dat zich aangetrokken voelt tot deze sector, is nu eenmaal groter, maar het kan denk ik beter.”

Zichtbaar maken

Craig is het hiermee eens en vult aan: “Als diversiteit een speerpunt is, dan moet je als organisatie zichtbaar maken dat je serieus bent, dat je het waardevol vindt. Dit kan als kritiek overkomen, maar zo bedoel ik het niet. Ik ervaar bij de Volksbank echt een open, informele cultuur, waar ik mezelf kan zijn. Zeker. Ik denk wel dat we meer divers kunnen worden. En zo onze medewerkers en directie nog meer een afspiegeling te laten zijn van onze klanten en van de maatschappij. Sessies zoals wij die nu hebben gehad, kun je dan inzetten om verschillen ook echt beter te benutten.”

Diversiteit & Inclusiviteit Journey

Bij de Volksbank is een aantal teams gestart met een Diversiteit & Inclusiviteit Journey. Aan de hand van leerpaden als ‘Wat is diversiteit en inclusiviteit bij de Volksbank’, ‘Je vooroordelen de baas’ en ‘Culturele diversiteit’ gaan collega’s met elkaar in gesprek en doen verschillende opdrachten. Doel van de reis is meer bewustwording en vertaling naar de eigen, dagelijkse praktijk.

Meer over diversiteit en inclusiviteit bij de Volksbank

Deel dit artikel

Actueel