De Volksbank logo de volksbank

“De beste bescherming? Klanten die weten waar ze op moeten letten”

De hele maand oktober vragen we met onze merken en andere organisaties extra aandacht voor online veiligheid en cyberveilig gedrag. In een reeks van drie interviews zoomen we met experts in op steeds een ander vraagstuk. Vandaag: Hoe beschermen we onze klanten tegen de vele vormen van cybercriminaliteit? We vroegen het aan Sanne van Denderen, manager Cyber Resilience en Integraal Procesmanager Veilig Bankieren van de Volksbank.

We lezen in de media dat cybercrime een vlucht heeft genomen in deze coronacrisis. Ervaar jij dat ook zo?

“Zeker. We zien een flinke stijging in fraudemeldingen tijdens deze corona-tijd. Dat is niet alleen bij ons, maar in de hele sector. Dat hoor je vaker tijdens rampen of een crisis. Criminelen maken dan misbruik van het sentiment dat op dat moment leeft. En de kans is groot dat dit ook geldt voor de coronacrisis. De angst, de onzekerheid, we leven meer op afstand waardoor je elkaar niet ziet. En er wordt een groter beroep gedaan op online activiteiten. Dat is een belangrijke reden waarom het nu bijvoorbeeld niet of minder gek is wanneer je een hulpvraag krijgt via WhatsApp. En daar wordt geraffineerd misbruik van gemaakt.”

Kan je uitleggen wat cybercriminaliteit is en hoe jullie klanten beschermen?

“Als je thuis weggaat, trek je niet alleen de deur achter je dicht. Je draait de deur ook op slot en misschien stel je zelfs nog je alarmsysteem in. Zo houd je jouw huis veilig tegen inbrekers. Alleen met jouw huissleutel of code kun je naar binnen. Voor internetbankieren via jouw mobiel of computer gebruik je ook een sleutel en een code om een betaling uit te voeren. Cybercriminelen proberen op allerlei manieren jouw sleutels of codes in handen te krijgen en digitaal in te breken. Als je het binnenkomen bij je huis dan vergelijkt met een betaling, dan checkt ons team simpel gezegd of er wel de juiste sleutel of code is gebruikt én of je wel via de voordeur bent binnengekomen. Als de sleutel of code dan in verkeerde handen blijkt te zijn gevallen of de inbreker is door het raam gegaan, dan proberen we te voorkomen dat de inbreker verder het huis in komt en dat de televisie blijft staan.”

“We willen laten zien hoe een klant kan herkennen dat er iets niet pluis is.” Sanne van Denderen Manager Cyber Resilience

Monitoren is dus van groot belang. Hoe belangrijk is voorlichting in dit verhaal?

“Dat is super belangrijk. Wij weten dat er momenten zijn waar cybercrime vaker dan anders de kop opsteekt. Dan waarschuwen we onze klanten om extra op te letten wanneer zij het huis verlaten. Of heel specifiek om op te letten dat er geen inbrekers door het raam komen, omdat we dat hebben gesignaleerd. Maar, nog belangrijker vind ik het dat we onze klanten meer weerbaar maken tegen alle vormen van cyber dreigingen. Zo geven de klantadviseurs van SNS workshops ‘veilig bankieren’. De Volksbank gelooft er namelijk echt in dat collega’s én klanten de zogenaamde first line of defence zijn. Dus het gaat niet alleen om waarschuwen en roepen: ‘hey, let op’. Nee, we willen juist laten zien hoe een klant zelf kan herkennen dat er iets niet helemaal pluis is. En hoe je in zo’n situatie het beste kan handelen. Daarom zijn we de campagne ‘Herken de oplichter’ gestart. Als je de red flags kent, kun je de oplichter zo herkennen.”

En voor welke vormen van cybercrime gelden nu de meeste red flags?

“Op dit moment springen er wat mij betreft drie vormen uit: phishing, hulpvraagoplichting en spoofing. Bij phishing worden mensen via een bericht naar valse websites geleid waar ze vervolgens codes of andere gevoelige informatie moeten opgeven. In het voorbeeld van het huis zou je dus digitaal voor het verkeerde huis staan en deze proberen open te maken met jouw sleutel.

Hulpvraagoplichting gebeurt nu vaak via WhatsApp. Een oplichter doet zich dan voor als een familielid of een goede vriend en vraagt om een betaling voor hem/haar te doen. De derde is bankhelpdesk-oplichting, ook bekend als spoofing. Hierbij word je gebeld door iemand die zich voordoet als een bankmedewerker. Daarvoor bootsen ze het telefoonnummer van de bank na én verleiden ze mensen op slinkse wijze om veel geld over te boeken naar een zogenaamde ‘kluisrekening’. Over deze variant lees je nu ook veel in de media. Het is echt vervelend, want mensen boeken soms al hun geld over. Dat zou een bank nooit van iemand vragen. Dat is al een echte red flag.”

Tot slot, wat zou je de lezer voor tips tegen cybercrime willen meegeven?

“Wij geven de volgende tips aan onze klant:

  1. Controleer altijd met wie je communiceert: krijg je een verdacht bericht of telefoontje? Check altijd via je oude vertrouwde contactgegevens of het verhaal klopt. Niemand gesproken? Niets overboeken!
  2. Voel je druk om iets te doen? Bijvoorbeeld om snel geld over te maken of codes te delen? Grote kans dat het een crimineel is. Banken zullen je nooit vragen om meteen in actie te komen.
  3. Vertrouw je iets niet? Hang op, klik weg en bel ons meteen. En, stuur de verdachte e-mails of andere berichten door naar de valse email box van de bank.”
Lees hoe Rob Schrama, Security Monitoring Specialist van de Volksbank, klanten veilig laat bankieren.

Deel dit artikel

Actueel