Data-bewustzijn om zelf de regie te houden

In het AD van 8 oktober staat een interessant artikel over inzage in betaalgedrag van klanten en het op maat aanbieden van een hypotheek. Het delen van data wordt - mede gestimuleerd door de PSD2 wetgeving - steeds meer gemeengoed. Daarbij zijn er terecht zorgen over privacy en gelijkwaardigheid. Immers, krijg jij als klant ook dezelfde dienstverlening als je niet bereid bent je data te delen?

De Volksbank vindt het belangrijk dat je zelf de regie houdt over je persoonlijke data en de waarde daarvan. Dat noemen we data-bewustzijn. Daarom experimenteert de Volksbank al langer met Schluss, een Persoonlijke Data Manager waarbij de klant zelf totale controle heeft over zijn eigen (financiële) data. Dit op basis van ‘jouw gegevens, jij bepaalt’.

Veel van de huidige Data Managers bieden niet de mogelijkheid om als klant zélf de keuze te maken welke data al dan niet gedeeld wordt. Vaak wordt er ook teveel data gevraagd in relatie tot de aangeboden dienst.

De Volksbank ziet het anders en wil een stap verder gaan met Schluss. Wij vinden namelijk dat de klant zelf ook moet kunnen kiezen welke gegevens hij of zij met een Data Manager wil delen en daarmee dus volledige regie heeft. Of dat de klant bepaalde transacties niet deelt of onder een verzamelnaam deelt. Dit zodat de klant zelf bepaalt wat er bekend wordt over hem of haar. En er niet een profiel kan worden gemaakt op basis van iemands totaal aantal transacties.

Naar het online artikel van het AD.

“Jouw gegevens, jij bepaalt”

Actueel