SNS Bank N.V.
SNS Bank N.V.
Innovatie

SNS introduceert Whatsapp voor klanten na succesvolle pilot

De eerste Nederlandse bank waar klanten kunnen 'appen' met de klantenservice

SNS zet na een succesvolle pilot van een half jaar als eerste Nederlandse bank WhatsApp in als volwaardig servicekanaal voor haar klanten. Klanten kunnen SNS ‘appen’ waar en wanneer het hen uitkomt; onderweg in de bus, het restaurant of thuis op de bank. Van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 en 17.00 uur beantwoordt de bank alle appjes van klanten.

Social media blijft groeien in populariteit. Facebook, LinkedIn en Twitter zijn de bekendste voorbeelden. Ook SNS is hierop actief. Sinds halverwege dit jaar ziet SNS dat klanten liever via Facebook communiceren dan via Twitter. Het aantal vragen overschrijdt ruimschoots die van Twitter. Een reden hiervan kan zijn dat het via Facebook mogelijk is langere berichten te versturen.

WhatsApp erg laagdrempelig

Maar ook WhatsApp, waarmee je onbeperkt berichtjes kunt versturen, is niet meer weg te denken. In april dit jaar vroeg SNS als eerste Nederlandse bank een deel van zijn klanten hun vragen ook via WhatsApp te stellen. Tijdens de pilot werd al snel duidelijk dat onze klanten snel en zo eenvoudig mogelijk met SNS in contact willen komen zonder dat iedereen meeleest of meeluistert. Nederlanders zijn al gewend om via WhatsApp te communiceren en dat maakt het gebruik erg laagdrempelig. De reacties op de pilot met WhatsApp zijn zo succesvol dat SNS besloten heeft WhatsApp in  te zetten als volwaardig servicekanaal.

Vanaf vandaag kunnen alle klanten direct met SNS ‘appen’. Het webcare team van SNS beantwoordt de vragen. SNS gaat zorgvuldig met gegevens die via WhatsApp binnen komen en verstuurt veiligheidshalve ook nooit vertrouwelijke gegevens in een app, zoals een saldo of een rekeningnummer. Gewoon bellen met de bank blijft uiteraard altijd mogelijk via het 030 nummer in Utrecht. Klanten krijgen dan direct een medewerker van SNS aan de lijn.

Net als vrienden

Marc van den Boom, social media manager SNS, over de pilot: “We zien dat mensen ons meerdere appjes sturen zoals zij dat ook gewend zijn met vrienden. Als bank vinden wij dit prima. Het gaat er om wat voor klanten het prettigst werkt. Ieder klantcontact is waardevol.”

Zie ook

Financiele weerbaarheid

De Volksbank stimuleert sparen

In een op 13 april verschenen rapport maakt het Nibud bekend dat 2,5 miljoen huishoudens in Nederland te weinig spaargeld hebben en daarmee een risico lopen op financiële problemen. Deze ontstaan wanneer er geen potje voor onvoorziene uitgaven is, zoals een autoreparatie, ziektekosten, etc. Sparen moet volgens het Nibud voor Nederlanders een gewoonte worden en de samenleving moet daarom meer inzetten op het stimuleren van ongemerkt sparen.

Nut

Banken introduceren Payconiq

Vandaag kondigen de banken ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank, RegioBank en SNS aan te gaan samenwerken om betaalinitiatief Payconiq deze zomer in Nederland te introduceren. Payconiq is een nieuwe mobiele betaaldienst waarmee via één app direct online, onderweg en onderling betaald kan worden. De introductie volgt na een succesvolle pilot en uitrol in België, waar de banken ING, KBC, CBC en Belfius het platform ondersteunen.