SNS Bank N.V.
SNS Bank N.V.

De LEGO onder de banken?

Open innoveren om je bedrijf voort te laten bestaan. Bij LEGO werd het een succes toen haar business model onder druk stond. Door LEGO-fans op te roepen mee te denken over innovatieve LEGO-producten ontstonden er ideeën waar zij zelf nooit aan dachten.

LEGO vond zichzelf opnieuw uit en ‘overleefde’ daarmee de opkomst van videospellen. Kunnen wij dit toepassen om SNS Bank N.V. ook in de toekomst de bank te zijn die past bij haar tijd? En voorkomen we hiermee dat we de huidige ontwikkelingen ons inhalen?

Wat is open innovatie?

Open innovatie is een proces waarbij, naast het gebruik van interne bronnen, ook gebruik gemaakt wordt van externe bronnen en partijen. Hierdoor ontstaat er synergie zowel voor de ontwikkeling als het bedenken van nieuwe technologieën en producten. Dit betekent dat bedrijven kennis van de buitenwereld naar binnen durven te halen. Vandaag de dag is dit de enige manier om de snelle wereld om ons heen bij te houden. De levensduur van de meeste producten en bedrijven worden steeds korter. Er moet dus continu worden gewerkt aan nieuwe producten en diensten. En juist door ‘open’ te innoveren is dit tempo bij te houden.

Andere manier van doen en denken

Dat samenwerken met andere bedrijven (ook wel co-creatie) klinkt gemakkelijk maar blijkt in de praktijk erg moeilijk. Je moet namelijk open durven te zijn over jouw (innovatie-)agenda en ruimte creëren om elkaar te leren kennen. Dit doe je niet alleen door bedrijven te vragen om aan jouw product te werken maar door samen een nieuw product te bedenken. Deze manier van werken vraagt veel lef, je zult jezelf open moeten stellen voor de buitenwereld.

de Volksbank innoveert open

De Volksbank innoveert op basis van thema’s, één daarvan is bijvoorbeeld Wonen. Tijdens de verkenning gaan we niet alleen in gesprek met collega’s maar ook met andere organisaties en personen van buiten. Hierbij is openheid over onze agenda de bijbehorende uitdagingen belangrijk. We kijken dus niet alleen vanuit het bancaire perspectief maar richten ons ook op andere aspecten van Wonen.

Zodoende zijn we in gesprek geraakt met Sanoma (o.a. vtwonen) en BAM. Tijdens deze gesprekken zijn we al vrij snel tot nieuwe – originele – oplossingen gekomen voor bestaande problemen. Met BAM is bijvoorbeeld gekeken hoe de klant het proces van een nieuwbouwhuis kopen ervaart. Door de overeenkomsten die werden gevonden zijn we samen aan de slag gegaan om deze ‘open’ innovaties concreet uit te werken.

Wil je meer weten of in gesprek met ons? Je kunt ons bereiken door een e-mail te sturen naar Bastiaan Walenkamp, team Ontwikkeling.

 

Zie ook