Onderzoek

Raad van Kinderen adviseert de Volksbank: ‘Misschien moeten jullie gewoon elke maand met kinderen praten!’

Het is woensdag 18 april, klokslag 10.15 uur. De Manifestzaal in Utrecht stroomt vol met collega’s en even later schuiven er speciale gasten aan; negentien hoogbegaafde leerlingen uit groep 5/6 van basisschool De Achtbaan in Utrecht maken hun opwachting voor een gesprek tussen de Raad van Kinderen en directeuren van de Volksbank. Het wordt een energieke ochtend, begeleid door Marloes van der Have. Zij is algemeen directeur van de Missing Chapter Foundation, de stichting die initiatiefnemer is van de Raad van Kinderen.

Help!
Centraal staat de hulpvraag die wij eerder aan deze groep basisscholieren hebben voorgelegd: hoe kan de Volksbank kinderen helpen de waarde van geld te leren in een tijd waarin geld steeds digitaler wordt? Geen overbodige luxe voor een familie van bankmerken die werk maakt van de financiële weerbaarheid van de samenleving, nu en in de toekomst.

Gamen
Vandaag, in deze grote zaal, komt onze Raad van Kinderen haar belangrijkste bevindingen delen met onze directie en leden van het MT. Redelijk zenuwachtig zijn de kinderen wel, maar al snel is het ijs gebroken en worden er grapjes gemaakt. De kinderen starten met een presentatie waarin al snel duidelijk wordt dat gamen de boventoon voert: ‘Maak een app zoals Minecraft of Mario waarmee kinderen spelenderwijs leren omgaan met geld’. De Geldhelp-app en MarioBank worden dan ook enthousiast aan de aanwezige directie en MT leden getoond.

Kinderbril
Het is deze keer (nog) niet aan de directie en het MT om een terugkoppeling te geven of concrete toezeggingen te doen, dat volgt op een later moment. Namens de directie nemen Maurice Oostendorp en Jeroen Dijst de bevindingen mee naar hun collega’s en vanuit respectievelijk ASN Bank en SNS horen Joyce van der Est en Ronald Pieters volop ideeën om nog eens goed over na te denken. Door zo direct en laagdrempelig met kinderen in gesprek te gaan en thema’s die voor ons belangrijk zijn nadrukkelijk ook door hún bril te bekijken, wordt de missie van de Volksbank om te bankieren met de menselijke maat ook vandaag, hier in de Manifestzaal, weer goed zichtbaar.