Data

Nieuwe Europese richtlijn betaaldiensten (PSD2) en gevolgen voor de klanten

Op 13 januari 2018 wordt de Payment Service Directive 2 (PSD2) van kracht; de herziene Europese richtlijn voor betaaldiensten. De invoering van PSD2 verandert de betaaldienstverlening voor onze klanten.

Hier leggen wij met een video uit wat PSD2 is, wat de gevolgen zijn voor de klanten van de vier merken van de Volksbank: ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS, tegen PSD2 aankijken

Wat is PSD2?

PSD2 is de Europese richtlijn die banken verplicht – als de klant daar toestemming voor geeft – om financiële (betaal)gegevens van hun klanten aan andere dienstverleners te verstrekken. Dat betekent dat deze dienstverleners net als banken een overzicht kunnen tonen van de bij- en afboekingen van de betaalrekening. Als een klant toestemming heeft gegeven om data door te geven en het bedrijf voldoet aan de gestelde (veiligheids)eisen, dan mogen ook niet-financiële instellingen deze opvragen en moeten de banken die doorgeven. Klanten kunnen die toestemming op ieder moment ook weer intrekken. Daarnaast biedt PSD2 de klant ook de mogelijkheid om bedrijven de opdracht te geven een betaalopdracht namens de klant uit te voeren. Volgens de nieuwe Europese richtlijn kunnen deze bedrijven ook niet-banken zijn (i.e. betaalinstellingen)

Consument en veiligheid

De PSD2-richtlijn maakt het, zoals je hierboven hebt kunnen lezen, mogelijk dat er veel nieuwe partijen op de markt voor betaaltransacties en dienstverlening kunnen komen. Al deze nieuwe partijen hebben daarbij altijd de expliciete toestemming van de klant nodig. Als de klant zijn (betaal)gegevens niet wil delen met andere partijen, dan blijft alles zoals het was. Als de klant zijn (betaal)gegevens wel met een andere partij wil delen, dan controleert de bank eerst of het bedrijf de (betaal)gegevens mag ophalen en hier ook toestemming voor heeft gekregen van de klant. Het doorgeven van de (betaal)gegevens zal dan door de bank uitsluitend gebeuren via de strikte veiligheidseisen vanuit de wet.

Nadat (betaal)data is doorgegeven hebben de merken van de Volksbank geen controle meer wat daarmee gebeurt. Dit bepaalt de partij aan wie de (betaal)data wordt doorgegeven. Meestal staat in de de voorwaarden van de desbetreffende partij beschreven wat deze partij wel en niet kan doen met de betaalgegevens van de klant. Voor consumenten is het dus belangrijk dat zij zichzelf de vraag stellen wat zij wel en wat niet willen delen met derden. Sommige partijen weten nu al heel veel over consumenten door bijvoorbeeld social media of het analyseren van online surfgedrag.

PSD2 in de praktijk

De merken van de Volksbank passen al meerdere decennia op het geld van hun klanten. Ook de financiële gegevens van hun klanten beheren zij op een veilige en verantwoorde manier. Wij vinden het belangrijk dat de klanten van onze merken financieel weerbaar zijn en blijven zoals in ons manifest is beschreven. Wij willen klanten graag helpen om verstandig met hun persoonlijke data en (betaal)gegevens om te gaan. Wij vinden het essentieel dat, ook bij deze nieuwe Europese richtlijn, de klant altijd zelf bepaalt of en wie er toegang krijgt tot zijn of haar gegevens. Waarbij we samen met klanten zullen onderzoeken welke vormen van dienstverlening daarbij ontwikkeld kunnen worden. Daarom kijken de merken van de Volksbank goed naar wat de Europese richtlijn PSD2 voor hun klanten betekent en op welke manier zij hiervan profijt kunnen hebben.

De nieuwe Europese richtlijn maakt het bijvoorbeeld mogelijk om in de veilige omgeving van de bank een totaaloverzicht te tonen van de financiën van de klant. Hieraan kunnen wij als bank bijdragen door, na toestemming van de klant, ook zijn bankrekeningen bij andere banken te tonen. Door dit complete overzicht kunnen wij klanten nog beter helpen en tijdig tips en alerts geven bij veranderingen in iemands financiële situatie.

Video niet beschikbaar

Je kunt deze video alleen op onze website bekijken als je de cookies hebt geaccepteerd. Of bekijk de video op YouTube
Of kijk deze video op youtube.com