Maurice Oostendorp: "Hoe diverser je bent, hoe rijker je besluitvorming en hoe beter je besluiten"

Esra Kaya en Noufissa Tamimy presenteerden deze week de resultaten van hun afstudeeronderzoek. Het onderzoek maakte deel uit van hun HBO-opleiding Human Resource Management en was geïnitieerd door de HR-afdeling van de Volksbank in Utrecht. Ze vonden tijd om Maurice Oostendorp (CEO) te interviewen over het belang van culturele diversiteit binnen de Volksbank.

Maurice Oostendorp: "Hoe diverser je bent, hoe rijker je besluitvorming en hoe beter je besluiten"

Foto: Noufissa en Esra geven Maurice Oostendorp (CEO van de Volksbank) een kleurrijk exemplaar van hun eindrapport.

Esra: De directie van de Volksbank heeft in 2018 een diversiteits- en inclusiviteitsbeleid vastgesteld. Wat was de aanleiding?
“Hoe diverser je bent, hoe rijker je besluitvorming en hoe beter je besluiten. We weten allemaal hoe de maatschappij zich de afgelopen 20 jaar heeft ontwikkeld. Die is meer divers geworden, met veel meer culturele diversiteit. Als je jezelf de Volksbank noemt, dus een bank voor het volk, dan is letterlijk iedereen welkom als klant. Dan is het wel belangrijk dat je in je organisatie een afspiegeling van die bevolking terugziet.”

Noufissa: De Volksbank wil een divers bedrijf zijn, is dat het ook?
“We zijn al best divers, maar het kan nog beter. We vinden het lastig om de stap te zetten van het gevoelsmatig willen naar bedrijfsmatig doen. Wel hebben we een groep collega’s gevraagd om op het vlak van culturele diversiteit actiever te communiceren. Over de man/vrouw diversiteit praten we al langere tijd en daar weet inmiddels iedereen wel wat je bedoelt als je zegt dat “mannen van mars komen en vrouwen van venus”.

De Volksbank blij met eindrapport over culturele diversiteit

Esra: Hoe kijk jij persoonlijk aan tegen diversiteit?
“Wat je culturele achtergrond ook is, we willen allemaal van iemand houden, onze kinderen zien opgroeien en in vrede met elkaar samenleven. Helaas zijn er altijd enkelen die er anders over denken. Maar op het totaal bezien is dat maar een heel kleine groep. Ik ben zeer voor een meltingpot ontwikkeling van de maatschappij. Ik vind dat alleen maar een verrijking.”

Noufissa: Hoe zou je de huidige bedrijfscultuur van de Volksbank willen omschrijven?
“Open en met oog voor maatschappelijke behoeftes. Onze bedrijfscultuur is laagdrempelig, weinig hiërarchisch en misschien soms wat te lief. Elkaar feedback geven vinden we daarom soms wat lastig. Maar we doen het steeds vaker.”

Esra: Is de Volksbank voor iedere bankier de ideale werkgever?
“Nee, niet voor iedere bankier. Vergeleken met de andere banken zijn we niet de beste betaler. Dus wil je The wolf of Wallstreet worden en heel veel geld verdienen dan zijn wij niet de bank voor jou. Maar als je je maatschappelijk betrokken en bevlogen bent, gelooft in onze missie om op een menselijke manier te bankieren dan voel je je hier vast thuis.”

Download het rapport Culturele diversiteit bij de Volksbank