Jongeren als money mule – de trend van 2018

Deze week vindt voor de vierde keer de 'European Money Mule Action'- week plaats. De 'EMMA-week' staat in het teken van het opsporen en aanhouden van zogenoemde geldezels. Bij acties in 30 Europese landen, waaronder Nederland, zijn het afgelopen half jaar 1500 money mules geïdentificeerd en er zijn er 168 aangehouden. Aan dit initiatief vanuit Europol heeft de Volksbank een grote bijdrage geleverd.

Jongeren als money mule – de trend van 2018

De Volksbank maakt deel uit van de Electronic Crimes Task Force (ECTF). Dit is een publiek-privaat samenwerkingsverband, waarin onder andere de vier grootbanken, de politie en het openbaar ministerie zijn vertegenwoordigd. De ECTF heeft als doel om cybercrime-gerelateerde fraude aan te pakken. Money mules spelen bij deze vorm van fraude een belangrijke rol. 

Jongeren als doelwit
Mensen die hun rekening ter beschikking stellen aan criminelen, worden money mules genoemd. Criminelen zijn altijd op zoek naar mensen die hun bankpas en pincode willen afstaan, zodat de criminelen geld kunnen verdienen terwijl ze zelf anoniem blijven. De laatste tijd worden met name jongeren benaderd door de criminelen. Die kunnen behoorlijk overtuigend te werk gaan, waardoor jongeren er vaker in meegaan dan je zou denken:

  • soms voor geld ("Als ik voor een uurtje jouw pinpas mag, krijg jij €250,-… Nee, het is niet illegaal hoor…")
  • soms onder dwang/chantage ("Ik vertel jouw vriend wat jij vannacht in de stad hebt uitgespookt als jij mij niet jouw pinpas geeft")
  • en soms door middel van bedrog ("Je rekening afstaan hoort bij deze baan en is echt niks illegaals")

Door de opkomst van social media is het voor criminelen makkelijker geworden om – anoniem - grote groepen jongeren te bereiken. Op Instagram en Telegram lees je veel oproepjes met de boodschap 'wil je snel geld verdienen?'. Jongeren worden op deze manier misleid om hun bankpas af te staan voor geld. Ze realiseren zich vaak niet dat zij actief meehelpen aan het witwassen van illegaal geld. De pakkans is hoog en de gevolgen zijn nadelig en groot.

Preventie is belangrijk
De laatste tijd heeft de Volksbank samen met de politie hard ingezet op preventie van dit fenomeen. Middels media-aandacht wordt jongeren op het hart gedrukt om zuinig te zijn op je bankpas en pincode, en worden ze bewust gemaakt van de gevolgen die je kan ondervinden als money mule. 

Zelf kun je ook iets doen, door bij te dragen aan bewustwording over dit onderwerp. Alleen al het verspreiden van dit soort boodschappen naar klanten en in je eigen omgeving maakt al veel verschil. Zo kunnen we het criminelen moeilijk maken!

Lees voor meer informatie over de EMMA-week het persbericht van Europol.