Werken bij de Volksbank

''In al die jaren is het woord klant misschien 4 á 5 keer gevallen''

Om een organisatie als de Volksbank te kunnen runnen heb je veel handen nodig. Handen die niet altijd die van de klant schudden. Handen die achter de schermen actief zijn en die het mogelijk maken om onze missie waar te maken. Zonder deze collega's zouden we nooit de menselijkste bank van Nederland kunnen zijn. In deze serie krijgen ze een gezicht. Aflevering 2 is powered by Martijn Wesseling.

Wat doe je precies bij de Volksbank?
‘’Ik werk voor het Supervisory Office. Als de Europese Centrale Bank (ECB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) veranderingen bij de Volksbank wensen of eisen, begeleidt mijn afdeling alle projecten rondom die veranderingen. Wij zorgen ervoor dat de informatie die over en weer gaat klopt en consistent is en dat uiteindelijk de juiste collega’s bij de toezichthouder om tafel zitten. Eigenlijk ben ik een projectleider met een hele sterke focus op risicomanagement.”

Hoelang werk je hier?  
‘’Ik ben in 2007 bij SNS Bank begonnen op de afdeling interne controle. Dit werd samengevoegd met alle andere controleactiviteiten van de bank tot group Audit. Hierna heb ik een aantal jaren als internal auditor gewerkt bij SNS Property Finance. Niet altijd de leukste tijd maar zeker de meest interessante.”

Wat zijn de verschillen tussen je tijd bij Property Finance en nu?
‘’Die periodes kun je bijna niet met elkaar vergelijken: de sfeer was anders, de collega’s waren anders en de producten waren anders. Ik kan me niet eens meer herinneren met welke missie wij toen ons werk deden, die was er niet volgens mij. Als je de afgelopen jaren bekijkt hebben we hele goede stappen gezet in het risicomanagement van de organisatie: nu is iedereen overtuigd van het belang van goede risicobeheersing.”

Bankieren met de menselijke maat, wat betekent dat in de praktijk voor jou?
‘’Dat is een lastige vraag. Het is een heel mooi streven maar vanuit mijn rol bij Supervisory Office schakel ik hoofdzakelijk met de ECB. In al die jaren is het woord ‘’klant’’ misschien 4 á 5 keer gevallen. Aan de andere kant is het wel onze taak om onze keuzes bij de ECB goed over te brengen. Zij zien vaak beren op de weg en willen graag harmonisatie in het EU-beleid. Als wij het dan als enige bank anders willen doen vanuit onze missie bankieren met de menselijke maat dan ligt daar een grote taak voor ons om de toezichthouder te overtuigen.’’

Waarom werk je voor de Volksbank?  
‘’De belangrijkste reden waarom ik hier na 11 jaar nog steeds werk is dat we een kleine overzichtelijke organisatie zijn. Doordat we hetzelfde werk met veel minder mensen doen dan bij ABN, ING of Rabo zijn mijn werkzaamheden een stuk breder. Verder vind ik het fijn dat mijn leidinggevende Jeroen mij de ruimte geeft die ik nodig heb om mijn werk goed te doen.’’

Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt bij de bank?  
‘’Een tijdje geleden hadden we een afspraak met een aantal toezichthouders. We zaten aan tafel met een aantal directieleden, directeuren en een aantal van mijn collega’s van Supervisory Office. We hadden snacks besteld via de catering en na verloop van tijd werd de kar naar binnen gerold. Het folie gaat van de schalen af en wat bleek, er stond per persoon een grote loempia op het menu; niet fatsoenlijk te eten in zo’n formele meeting. Iedereen zat elkaar al zenuwachtig aan te kijken hoe we dit in hemelsnaam op zouden eten zonder bestek. Uiteindelijk heeft de helft van de groep de loempia niet op gegeten en de andere helft met zijn of haar handen. We hebben nu de regel dat er altijd iemand controleert welke snack er op het menu staat.‘’

Als je 1 dag op de plek van CEO Maurice Oostendorp zou zitten, wat zou je dan doen  of veranderen? 
‘’Mijn eerste besluit zou zijn, om het langer te maken dan 1 dag. Dan zou ik aan de slag gaan met de manier waarop we georganiseerd zijn. Doordat we in silo’s zijn georganiseerd zien collega’s aan de voorkant wel de effecten van bankieren met de menselijke maat en de collega’s aan de achterkant niet. Als we dit anders organiseren zal de feedback van de klant sneller zichtbaar zijn bij collega’s aan de achterkant. Feedback wordt sneller verwerkt en collega’s aan de achterkant staan dan minder ver van de klant af.’’