Formule Lodewijk: 3x is goed, 1x kan beter

Wie zijn mening over hem baseert op het plaatje strak in het pak, felrode das en goedgeknipt haar, plakt directeur Strategie Lodewijk de Mol van Otterloo al snel het etiket ‘stereotype grootbankier’ op. Wie hem wat beter kent, weet dat achter die buitenkant een allesbehalve stereotiep persoon zit. Na ruim drie jaar bij de Volksbank, neemt Lodewijk afscheid. Waarom, wat laat hij achter en waar gaat hij naartoe?

Formule Lodewijk: 3x is goed, 1x kan beter

Hij komt wat gehaast binnen, trekt een stoel bij en nog voor hij zit: ‘Excuses dat ik later ben. De middelbare school van een van mijn kinderen belde net over de Italiaanse uitwisselingsleerling. Heel leuk, volgende week hebben we via de scholen van mijn kinderen drie jongeren uit Napels in huis, die elkaar niet kennen. Daar verheug ik me echt op.’ Het tekent Lodewijk. De méns staat voorop, of het nou zakelijk of privé is.

Eind april vertrek je. Waarom juist nu, met zo’n belangrijke periode voor de boeg?
‘Eerlijk? Eigenlijk wist ik vooraf al dat drie, vier jaar het maximum zou zijn. Natuurlijk, strategie is enorm interessant, maar het is wel een stafafdeling. Ik wist dat ik het echte klantenwerk zou gaan missen. Eén op één iets voor iemand kunnen betekenen. Natuurlijk, dat doe ik nu ook wel, ook buiten de bank, maar mezelf steeds opladen en opnieuw uitvinden kost steeds meer energie. Buiten dat; de strategie is niet afhankelijk van één persoon. Het is tijd voor een nieuwe soldaat uit de greppel om het over te nemen.’

Wat ga je missen?
Zonder nadenken: ‘Mijn team. De gelijkwaardigheid en diepgang, dat heb ik niet eerder zo meegemaakt. Het heeft met een gevoel van veiligheid te maken, waarbij ieders rol even belangrijk is. Iedere maandagochtend nemen we met z’n allen de agenda door. Wekelijks maken we een gezamenlijke gezonde lunch aan de keukentafel. En maandelijks hebben we een ontwikkelsessie. Daar kan iedereen iets delen, soms ook persoonlijke onderwerpen. Een voorbeeld? Ooit heb ik iets over de opvoeding van mijn kinderen voorgelegd; de jonge mensen in mijn team hebben daar een heel andere kijk op dan ik als vader. Nuttig? Jazeker. Ook voor het team.’

Hoe ziet je eigen toekomst eruit?
‘Ik ga drie dingen doen. Allereerst start ik bij Humanitas als vrijwilliger, een organisatie die perfect aansluit op mijn mensbeeld. Ze werken met thema’s als opvoeden, thuisadministratie, detentie en eenzaamheid. Ik heb mijn training achter de rug en maak komende week kennis met de eerste deelnemer – een alleenstaande vader met 6 kinderen - die zijn administratie op orde wil krijgen. Best spannend.

Verder ga ik weer aan de slag voor organisatieadviesbureau Accenture, waar ik 20 jaar geleden ook al gewerkt heb. Toen maakte ik werkweken van 80 uur en stond ik op een omslagpunt in mijn leven. Dat trok ik niet meer. Nu ben ik 50 en is er ruimte voor senior adviseurs zoals ik. Mijn focus zal vooral op bijvoorbeeld grootbanken liggen. Ik verheug me op de praktische invulling en het directe klantcontact.

Tot slot ben ik beschikbaar voor mensen die het financieel gemaakt hebben, of op het punt staan dat te doen en om welke reden dan ook zoekend zijn. Hoe bepaal je wanneer genoeg echt genoeg is? En wat dan? Welke stappen zet je? Daar zit een harde en een softe kant aan. Ik ben opgegroeid in een beleggersfamilie. Vader, broers, ooms.’ Lachend: ‘Ja, wat dat betreft ben ik erfelijk belast, daar kan ik niks aan doen. De harde kant zit dus wel goed. Maar juist de softe kant vind ik interessant.’

Een mooi bruggetje naar oprechte aandacht, onderdeel van de gedeelde waarde van de Volksbank.
‘Aandacht ja. Ik zou het waardevol vinden als iedere collega van de Volksbank direct contact heeft met een klant. Stel je voor; juristen, IT-ers, HR-, Compliance en Risk-collega’s als persoonlijk contactpersoon voor een klant. Dan krijg je pas écht voeling met de mensen voor wie we het allemaal doen. Het is volgens mij het oorspronkelijke idee achter het één-tweetje. En reken maar dat klanten direct voelen of iemand oprecht is. Leiderschap is voor mij dat je het goede voorbeeld geeft. Inspireert. En diversiteit is enorm belangrijk – zorg dat daar meer aandacht voor komt. Het is zó verrijkend. Wist je bijvoorbeeld dat uit onderzoek blijkt dat kinderen met een autochtone moeder – de taal - en de drive van een allochtone vader maximaal zijn toegerust om goed te presteren?’

Waar komt jouw drive vandaan?
‘Van oorsprong ben ik natuurkundige. Was jong, ambitieus – en vooral heel trots dat ik iets goed kon. Dat was niet vanzelfsprekend want ik ben dyslectisch. En als dyslect heb je iets te bewijzen. Achteraf realiseerde ik me pas dat ik in de wetenschap de menselijke kant miste. Zeker bij natuurkunde. Het duurde lang voor de waakvlam van mijn persoonlijke ontwikkeling is aangewakkerd. Zo’n 17 jaar geleden door mijn huidige vrouw. Toen ontdekte ik in mezelf de sociale verbinder.’

Wat wil je de collega’s van de Volksbank meegeven?
‘Kijk wat je in je eigen omgeving kan doen. Dichtbij. Een uurtje borrelpraat over de Brexit die je volgt op tv, heeft geen effect. Iemand bij je thuis te eten uitnodigen of op een basisschool een les geven wel. De Volksbank is daarvoor ook goed gepositioneerd. Ik zie dat veel mensen om de goede redenen bij de Volksbank werken. Het worden er steeds meer. Daar moeten we trots op zijn. En iets mee doen.’

En je zei iets over de verhouding tussen is goed en kan beter.
‘Ja, dat is een heel praktische tip: de verhouding tussen is goed en kan beter. Benoem eerst drie keer iets goeds. Doe dat heel expliciet. ‘Goed gedaan collega’. Daarna kun je één keer iets dat beter moet benoemen. Let maar eens op: die verhouding is vaak precies andersom. Wie de hele tijd vooral hoort dat dingen beter moeten, wordt daar niet vrolijker van. Het is een typische energy-drain. Draai het eens om - voor jezelf en naar anderen – en je zult zien dat je happier naar je werk gaat.’

Directievoorzitter Maurice Oostendorp: 'Het is mooi dat Lodewijk met de hem eigen zijnde overtuiging deze keuze maakt maar we vinden het wel jammer. We gaan hem missen. Als directeur Strategie heeft Lodewijk veel energie en creativiteit gestopt in het ontwikkelen en vertalen van ons strategisch programma. Hij heeft bij onze externe stakeholders de missie bankieren met de menselijke maat uitgedragen en bijgedragen aan de onderscheidende propositie die wij willen innemen. Ik bedank hem namens de directie voor deze belangrijke bijdrage en voor zijn inzet om de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bank mede vorm te geven. We wensen hem veel succes, in de wetenschap dat hij zijn nieuwe rollen met veel drive, bezieling en onafhankelijkheid van geest zal gaan oppakken.'