Werken bij de Volksbank

Echte professionals met dat tikkeltje extra

Wij zijn Jan Westerink en Bob Kramers. Als managers van het mobiele klantteam zijn wij verantwoordelijk voor het interne detacheringsbureau van SNS Bank. We werken vanuit Utrecht, maar zijn natuurlijk vaak in het land bij onze klanten te vinden: de SNS Winkels. Daar werken onze dertig persoonlijk en financieel adviseurs. Ze worden over het hele land ingezet. Zowel in Groningen als in Limburg kom je ze tegen. Het zijn geen invalkrachten maar echte professionals. We leveren geen handjes om ’s ochtend de deur open en ’s avonds de deur dicht te doen, maar brengen juist toegevoegde waarde.

Aangezien onze persoonlijk adviseurs in alle regio’s werkzaam zijn, zien we elkaar niet dagelijks.  Zo’n vier keer per jaar hebben we met zijn allen een teammeeting. Daarnaast spreken we elkaar ook regelmatig in het land. De persoonlijk adviseurs weten dat ze altijd een beroep op ons kunnen doen. Zelfsturing, regie over je eigen werk én verantwoordelijkheid nemen staat bij ons centraal.

Extra flexibel

Persoonlijk adviseurs van het mobiele klantteam beheersen natuurlijk alles wat de persoonlijk adviseurs in de SNS Winkels kunnen. Bovendien zijn ze extra flexibel. Ze kunnen voor langere of kortere periode worden ingezet in SNS Winkels waar tijdelijk extra mankracht nodig is. Bijvoorbeeld als er onderbezetting is als gevolg van opleidingen, ziekte of zwangerschapsverlof. Flexibiliteit betekent enerzijds de bereidheid om regelmatig en soms plotsklaps van werkplek te wisselen en anderzijds stijlflexibiliteit; de capaciteit om je aan te passen aan lokale situaties en andere collega’s. Een persoonlijk adviseur in ons team kiest dus expliciet voor deze afwisseling en vindt het leuk om steeds nieuwe ervaringen op te doen en andere mensen te ontmoeten. Dat moet je liggen. Je bent een vakvrouw of vakman en je weet hoe je je rol in nieuwe situaties moet oppakken. Een leuk voorbeeld deed zich voor toen onze nieuwste persoonlijk adviseur zich voor het eerst meldde bij een SNS Winkel. De manager was aan de telefoon, dus moest hij even wachten. Net op dat moment kwam er een klant binnen. Onze adviseur sprong meteen in zijn rol. Toen de manager binnenkwam had hij al koffie gehaald, was in een goed gesprek beland en stond naast de klanten, niet ‘stijfjes achter de balie’. Deze ondernemende en initiatiefrijke instelling is wat onze opdrachtgevers zoeken.

Het mobiele klantteam brengt iets extra’s

Een extra troef van onze persoonlijk adviseurs is de brede kennis die zij meenemen. Door steeds op andere locaties te werken leren ze ook steeds nieuwe dingen. Zij zien wat goed werkt en wat beter kan. Deze best practices kunnen ze vervolgens delen met andere collega’s in het land. Zo worden we allemaal steeds beter. Vooral nu we in een transitiefase zitten, waarbij we een deel van de centrale klantenserviceactiviteiten overhevelen naar de lokale regio’s, zien we de meerwaarde van onze adviseurs. Er wordt graag gebruik gemaakt van hun ervaring als het gaat om het voeren van telefoongesprekken naar potentiële klanten. Hoe pak je dat aan? Hoe maak je een gesprek succesvol? Het grootste compliment dat we kunnen krijgen is als onze opdrachtgever ons belt en zegt: “Hé Bob, die medewerker die je me laatst hebt gestuurd, die wil ik weer hebben en nu wat langer. Kan dat?” Soms kapen onze interne opdrachtgevers onze persoonlijk adviseur zelfs weg. Natuurlijk heeft onze medewerker het er dan zo naar zijn zin dat hij of zij graag voor vast in een winkel wil blijven werken. Dat houden we natuurlijk niet tegen. We zijn éen bedrijf en zo doen we het samen gewoon goed.

Breng jij hospitality de financiële wereld in?

Natuurlijk moet je om aan de slag te kunnen in de financiële wereld minimaal beschikken over het certificaat Wft Basis. Want ook een vrachtwagenchauffeur mag niet rijden zonder rijbewijs. Ook zien we graag alvast de module Wft Schadeverzekering op je CV staan, want die heb je nodig om te adviseren in verzekeringen. Maar het allerbelangrijkst is dat je flexibel, creatief en ondernemend bent. We verwelkomen daarom graag ook mensen uit de retail- of horecasector die bereid zijn om aan de studie te gaan. Breng jij hospitality de financiële wereld in? Dan hebben wij een prachtbaan voor je!

Jan Westerink en Bob Kramers
Managers van het mobiele klantteam van SNS