Duurzaamheid

De elektrische leaseauto is in opmars

De Volksbank streeft naar een klimaatneutrale balans in 2030. Daarom gaan we steeds duurzamer rijden. Vorig jaar was het aantal elektrische auto's 11 keer zoveel als in 2016. En voor 2018 verwacht Arno Veenman een verdubbeling daarvan. Arno is initiatiefnemer van een volledig elektrisch leasebeleid binnen de Volksbank.

Een jaar geleden is het leasebeleid aangepast, waar staan we nu?
"Uitgangspunt van het huidige leasebeleid is dat elke nieuw te bestellen auto volledig elektrisch moet zijn. Met trots kunnen we melden dat met een toename van 3 naar 33 elektrische auto’s in 2017 onze verwachtingen ruim overtroffen zijn. Op een leasevloot van 300 auto's is dat binnen het huidige aanbod een hele prestatie én nog een hele uitdaging."

Denk je dat het dit jaar nog beter kan?
"Begin van het jaar was het aanbod van elektrische auto's nog beperkt met de BMW i3 en de Hyundai Ioniq. In het derde kwartaal van 2017 kwamen daar de Volkswagen E-Golf en de update van de Renault ZOE bij. Vanaf februari 2018 komt de vernieuwde Nissan Leaf, met een relatief grote actieradius van ongeveer 250 kilometer. Dat gaat een boost geven en ik verwacht dat we aan het einde van het jaar op 80 elektrische auto's zitten."

Kan iedereen met een lease auto direct over op elektrisch?
"In 2017 kon dat nog niet, omdat voor een aantal leaserijders een grotere actieradius nodig is. Waar mogelijk hebben we de lopende leasecontracten verlengd. Uiteindelijk hebben we maar enkele nieuwe auto's besteld op fossiele brandstof. Helaas laten de Opel Ampera-E en Tesla Model 3, beide met een grotere actieradius, nog even op zich wachten. Zodra die beschikbaar zijn, verwacht ik dat bijna iedereen over kan gaan op een elektrische auto."  

Is elke leaserijder er klaar voor?
"Nieuw beleid is één ding, maar dat betekent niet dat iedereen direct om is. Elektrisch rijden is nog geen gemeengoed. Laden is heel anders dan tanken. Op dagen dat je veel moet rijden, zul je onderweg of in de buurt van je afspraak moeten bijladen om weer thuis te komen. Om op het werk te kunnen opladen wordt begin 2018 het aantal laadpalen uitgebreid, te beginnen in Utrecht. Gelukkig zijn er steeds meer handige apps voor onderweg laden. Ook zijn er positieve ervaringen van de elektrische rijders. Sommige rijden 45.000 kilometer per jaar. En een groeiend aantal adviseurs bezoekt nu klanten met een elektrische auto."

Licht die positieve ervaringen eens toe. Wat zeggen de gebruikers?
"Neem Dirk Willem Huizinga, directeur bij afdeling Audit/BMWi3: Hij zei: 'Die auto is echt een über-gadget, voorzien van alle snufjes die je kunt verzinnen. Die snufjes, het stille rijgenot, de milieuvoordelen en de belastingvriendelijke behandeling maken het ongemak van het steeds moeten zoeken naar een laadpaal meer dan goed.' En Femke Erlings, medewerker Klantbezoek bij afdeling Bijzonder Beheer, sprak het duurzame aspect van elektrisch rijden al aan. 'Maar de nieuwe Nissan Leaf heeft mij over de streep getrokken. Mooi design en een actieradius die voor een buitendienstfunctie ook goed werkbaar is', zegt ze. Ook Maarten van Hasselt, directeur Retail West bij SNS Advies/Golf-e deelde zijn ervaringen. 'Het is prachtig om als veelrijder binnen Advies mee te kunnen werken aan de klimaatneutrale doelstelling van de Volksbank'."

"De directie en de OR zijn in gesprek over de wijze waarop werkgever en werknemers samen hun schouders gaan zetten onder een duurzamer vervoersbeleid. De te nemen maatregelen moeten leiden tot het terugdringen van het aantal gereden kilometers op fossiele brandstoffen. Ook de suggesties en meningen van medewerkers worden hierbij meegenomen."